![[Obrazek: kraz-225b.jpg]](http://militarni.com.pl/wp-content/gallery/sprzet/kraz-225b.jpg)
KrAZ 255B to ciężarówka terenowa dobrze przystosowana do pracy w złych warunkach: wyposażona w potężny silnik, regulacje ciśnienia w oponach*, blokadę mechanizmu różnicowego** i 55-metrową wyciągarkę linową oraz o dużej ładowności. Kabina mieściła 3 osoby. Wykorzystywana jako ciągniki artyleryjskie, wozy zaopatrzeniowe i techniczne, platformy do przewożenia ciężkiego sprzętu itp.
KrAZ 255B to ciężka(bo jej waga to prawie 11.5 tony) i bardzo paliwożerna ciężarówka. Nie załadowana pochłania ok. 45-50l/100km, natomiast transportując czołg t-54 "pożera" nawet 120l/100km. Jest ona do dzisiaj wykorzystywana w Polsce.
![[Obrazek: KRAZ%20255B%20flat.jpg]](http://www.russianmilitary.co.uk/sale/KRAZ%20255B%20flat.jpg)
Cytat:
W 1945 roku podjęto decyzję o wybudowaniu fabryki części mechanicznych i stalowych elementów mostu. Fabryka rozpoczęła działalność 1 czerwca 1948 roku. Produkcja ciężarówek rozpoczęła się w 1958 roku. Obecnie produkuje się ciężarówki cywilne i dla wojska.
W 1965 roku Kremenczugska fabryka samochodów rozpoczęła produkcję nowego modelu ciężarówki Kraz 255B. Samochód został wyposażony w nowy ośmio cylindrowy silnik JaMZ-238 typu Diesel. Konstrukcja samochodu Kraz 255B jest oparta na wcześniejszej wersji Kraz 214. Zmiany jakie wprowadzono dotyczyły zewnętrznych elementów. Poprawiono układ hamulcowy, pneumatyczny i kilka elementów mechanicznych. Konstrukcję wykorzystywano w krajach byłego bloku komunistycznego. Na początku lat 70 pojazd wprowadzono do Ludowego Wojska Polskiego i po dzień dzisiejszy jest używany w nieznacznym stopniu.
Ze względu na uniwersalną konstrukcję Kraz-a 255B powstała na jego podwoziu dość duża ilość sprzętu technicznego. W 1979 roku zakończono produkcję Kraza-a 255B.
Samochód sprzedawany był do 50 krajów na obydwu półkulach. Był wykorzystywany przez armie Układu Warszawskiego jako terenowy ciągnik artyleryjski i samochód zaopatrzeniowy.
Wojskowi szczególnie cenią sobie jego ładowność i moc, pozwalającą holować w trudnym terenie nawet ciężki sprzęt bojowy.
![[Obrazek: x81fqx1yqqruc4x8.jpg]](http://images3.fotosik.pl/32/x81fqx1yqqruc4x8.jpg)
Szukając informacji na temat KrAZ-a 255B natrafiłem na wile pozytywnych opinii ciężarówek tej firmy jako "nie do zajechania". Kilka przykładowych wypowiedzi:
Cytat:Według instrukcji auto rozwija prędkość 71 km/h, ale my jeździliśmy nim prawie 100 km/h. Kraz ma napęd na wszystkie osie. Zaopatrzony jest w wyciągarkę. To auto potrafi pokonać w terenie bardzo uciążliwe przeszkody. Wzniesienia , doły , błota nie stanowią dla niego problemu.
Cytat:Co do KRAZ-a to taka jest o nim stara prawda - może i jest powolny i pali ogromne ilości ropy, ale gdzie wjedzie to stamtąd wyjedzie... Słyszałem o takiej sytuacji: załadowanym KRAZ-em (wóz i ładunek miały wtedy razem około 22 tony masy) kierowca wjechał w błoto takie, że zakryło mu mosty... Szofer spokojnie włączył blokadę mechanizmu różnicowego, wyregulował ciśnienie, wrzucił pierwszy bieg i powolutku wyjechał z błota... Mocny, trwały, niezawodny... Kiedyś to Ruscy robili samochody
Komentarz o prawdopodobnie tej samej sytuacji(trochę dane sie nie zgadzają):
Cytat:U mnie nad Jeziorem Żywieckim jest żwirownia, która używa Krazów 256 jako wozideł technologicznych. Ładują na nie ze 20 ton pospóły, potem jazda ok.1 km w błocie,czasem po osie do żwirowni, wyładunek i tak całymi dniami. I Krazy znoszą bez problemów taką eksploatację, ani metra drogi po asfalcie. Najbardziej podoba mi się silnik Kraza, klasyczny V8 wzorowany na starych amerykańskich silnikach, kręci się powoli i jest niezniszczalny.(...)Ostatnio byłem świadkiem jak na żwirowni niedaleko mojego domu Kraz 256 wjechał do takiego błota, że zakryło mu mosty. Kierowca włączył reduktor, jedynkę i powoli wyjechał z tego. Oczywiście na skrzyni miał z 15t. pospóły. To niewiarygodne co te auta potrafią i ile są w stanie wytrzymać.
![[Obrazek: c8nd1h66yi9bys85.jpg]](http://images1.fotosik.pl/32/c8nd1h66yi9bys85.jpg)
Dane techniczne:
![[Obrazek: kraz_255b.jpg]](http://www.2pk.mil.pl/sprzet/kraz_255b.jpg)
Cytat:- napęd - 6x6
- ładowność - 11950 kg;
- Wymiary pojazdu (długość x szerokość x wysokość według kabin ) - 8645x2750x2940 mm
- masa własna - 11350 kg;
- silnik - JaMZ-238, wysokoprężny czterosuwowy , widlasty (90°), 8 - cylindrowy;
o pojemności 14,86 L moc silnika - 240 KM przy 2100 obr./min;
- masa silnika - 1385 kg
- poj. zbiornika paliwa - 2 x 225 l;
- prędkość max - 70 km/h;
- skrzynia ładunkowa (długość x szerokość x wysokość) -
3770 x 2185 x 800 mm, metalowa;
- skrzynia biegów - mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny;
Synchronizowane wszystkie biegi prócz 1
Przełożenia I-5,26 II-2,90 III-1,52 IV-1,00 V -0,664 R-5,48
- reduktor dwu stopniowy Przełożenia H- 1,23 L- 2,28
- głębokość brodzenia 1 m
- rozmiar ogumienia -1300x530x533
- wyciągarka - z liną o długości 55 m i obciążeniu do 80 kN (8 t).
- Centralny system regulowania ciśnienia w ogumieniu
Film z Gdyńskiego Adventure Park 2011, w którym są bardzo ładnie pokazane szczegóły tej ciężarówki(łącznie z podwoziem):
Dziękuje za przeczytanie i zapraszam do innych tematów w dziale Militaria

_____________________________________________
* Regulacja ciśnienia w oponach pozwala na zmianę ciśnienia powietrza w oponach w zależności od rodzaju powierzchni po jakiej będzie się jechało.
** "Blokada mechanizmu różnicowego, to mechanizm stosowany głównie w pojazdach terenowych, ciężarowych, ciągnikach rolniczych oraz SUV-ach. Jego zadaniem jest wyrównanie prędkości kół na osi blokowanej. Stosowany jest np. przy niepotrzebnym ślizganiu się kół na grząskim i podmokłym terenie. Użycie blokady przy skręcaniu na powierzchni o bardzo dobrej przyczepności może spowodować zniszczenie mostu napędowego."
"Rzeczą żołnierza jest stworzyć dla Ojczyzny piorun, który błyska, a w razie potrzeby - uderzy" Józef Piłsudski