Witaj szanowny Gościu na forum Odjechani.com.pl. Serdecznie zachęcamy do rejestracji. Tylko u nas tak przyjazna atmosfera. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować i dołączyć do grona Odjechanych!

Strona odjechani.com.pl może przechowywać Twoje dane osobowe, które w niej zamieścisz po zarejestrowaniu konta. Odjechani.com.pl wykorzystuje również pliki cookies (ciasteczka), odwiedzając ją wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie oraz rejestrując konto wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w ramach funkcjonowania serwisu. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Pozdrawiamy!


Humvee
#1
Humvee (High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle) - Wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilości.

Produkowany przez firmę AM General Corporation dla armii i dla rynku cywilnego.

W 1980 roku powstał dla armii Stanów Zjednoczonych wstępny projekt, który miał na celu budowe nowego wielozadaniowego samochodu terenowego. Miał on zastąpić pojazdy typu M151 i inne, starsze, pozostałe jeszcze w służbie lekkie pojazdy taktyczne. Po dwuletnich zmaganiach, m.in. na poligonach w Aberdeen, Camp Pendelton, Ford Hunter i Yuma, wybrano konstrukcję firmy AM General. W 1982 roku firma AM wygrała przetarg na produkcje tego samochodu. Sama produkcja zaczęła się dwa lata później.

[Obrazek: 800px-Humvee_wnetrze.jpg]

[Obrazek: HMMWV.jpg]

[Obrazek: hmmwv-avenger_2.jpg]


Pierwszy raz został użyty w Panamie przez komandosów jednak świat dopiero o nim się dowiedział podczas wojny w Zatoce w 1991 roku.

Cytat:Sprzedaż luksusowych, cywilnych wersji pod nazwą Hummer H1 rozpoczęła się w 1992 roku. Sześć lat później AM General sprzedała prawa do marki koncernowi General Motors, który przemianował oryginalną nazwę auta na hummera H1.

Cytat:Charakteryzuje się stałym napędem na 4 koła, oparciem konstrukcji na stalowej ramie, niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, dużą zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, wodoszczelnością całej konstrukcji. Opcjonalnie montowany jest system elektronicznej regulacji ciśnienia w oponach.

[Obrazek: vhic_hmmwv_c01.jpg]

[Obrazek: Chinook%20HMMWV%20Sling2_jpg.jpg]

W wersji wojskowej jest to auto zdolne do przewożenia czterech żołnierzy, niewielkiego ładunku oraz ciągnięcia niewielkiego działa artyleryjskiego bądź przeciwlotniczego. Może być wyposażony w 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning M2HB, granatnik automatyczny Mk 19 lub wyrzutnię ppk BGM-71 TOW. Montowany jest na obrotnicy w stropie nadwozia. Pojazd stosuje się jako transporter piechoty, pojazd lekkiego wsparcia oraz jako sanitarkę. Pojazd HMMWV wykorzystano też w systemie M1097 Avenger jako samobieżną wyrzutnię rakiet przeciwlotniczych FIM-92 Stinger. Od 2005 roku na wielu z amerykańskich pojazdów tego typu montuje się również karabinki CROWS sterowane od wewnątrz pojazdu, co utrudnia zabicie strzelców obsługujących karabin, co często zdarzało się przy odkrytych kabinach, zwłaszcza podczas walk ulicznych.

Dane techniczne:

Segment: Samochód terenowy
Typy nadwozia: 4-drzwiowe SUV
Silniki: V8 Diesel 6,5 L
Skrzynia biegów: hydromatic
Długość: 4,6 m
Szerokość: 2,1 m
Wysokość: 1.4 - 1.8 m
Masa własna: od 2340 kg

[Obrazek: humvee04fk2.jpg]

Odmiany HMMWV

Początkowo pojazdy posiadały cztero- i pięcioznakowe oznaczenia (np. M998, M1026, M1034). Od 1993 r. wprowadzono do produkcji odmiany oznaczanie dodatkowe -A1, np. M1097A1. Pojazdy te posiadają wzmocniony układ napędowy, nowe fotele, zmodyfikowaną instalację elektryczną. Po dwu latach dokonano kolejnej modernizacji pojazdów do standardu A2. Zastosowano nowy, mocniejszy silnik i układ kierowniczy, oświetlenie pojazdu, elektroniczne elementy sterowania układu napędowego, nowy układ wentylacji i ogrzewania wnętrza, zwiększono przestrzeń ładunkową i ładowność, wzmocniono konstrukcję, itp. Wozy zmodernizowane mają oznaczenie np. M997A2, M1097A2. Obecnie trwają pracę nad odmianą A3.

[Obrazek: humvee06tn5.jpg]
(M1097A2 nośnik kontenerów)

[Obrazek: humvee01sc2.jpg]
(Sanitarka M997A2)

[Obrazek: humvee05ds2.jpg]
(M998 ciągnik z 105 mm haubicą)

[Obrazek: humvee02es6.jpg]
(Bazowy M1097A2)

[Obrazek: humvee09ob7.jpg]
(HMMWV z 106 mm działem bezodrzutowym)


Pierwsze przymiarki do wprowadzenia na wyposażenie Wojska Polskiego pojazdów HMMWV rozpoczęto w 2002 r. Model M1097A2 był testowany w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. 12 listopada 2003 r. przedstawiciele rządów RP i USA podpisali Letter of Acceptance - porozumienie w sprawie przekazania polskim Siłom Zbrojnym 217 pojazdów HMMWV, w ramach amerykańskiej zagranicznej pomocy wojskowej - Foreign Military Financing. W tej liczbie WP odebrało do końca 2005 r. za ok. 18 mln dol.:

96 szt. M1043A2 Armament Carrier Up-Armored - nośnik uzbrojenia. Polski kryptonim wozu Tumak-2.
60 szt. M1025A2 Armament Carrier Up-Armored - nośnik uzbrojenia . Polski kryptonim Tumak-3
31 szt. M1097A2 - transportowy. Polski kryptonim Tumak-4.
18 szt. M1045A2 - dla wyposażenia batalionowych drużyn z wyrzutniami ppk Spike-LR. Polski kryptonim pojazdu Tumak-5.
9 szt. M1097A2 - nośnik kontenerów specjalistycznych (łączności, dowodzenia). Polski kryptonim Tumak-6.
3 szt. M1035A2 Soft-Top Ambulance - wóz ewakuacji medycznej. Polski kryptonim Tumak-7.


Pierwsze wozy dostarczono w 2004 r. do 18. batalionu desantowo - szturmowego wchodzącego w skład 6. Brygady Desantowo - Szturmowej. Ponad 200 HMMWV stanowi większość sprzętu transportowego batalionu. Wszystkie pojazdy dostosowywane są do polskich przepisów drogowych, posiadają standaryzowane w WP wyposażenie łączności a 140 z nich wyposażanych jest w cyfrowy system łączności wewnętrznej Fonet. 120 szt. M1025A2 i M1043A2 posiada obrotnice z możliwością instalacji 7,62 mm UKM-2000P lub 12,7 mm WKM-B. Na pojazdach M1097A2 przewożone są 98 mm moździerze M-98 kompanii wsparcia batalionu, a pododdział przeciwpancerny dysponuje wozami M1045A2 do przewozu ppk Spike-LR.

Użytkownicy:



*Bośnia i Hercegowina
*Dania
*Grecja
*Hiszpania
*Litwa
*Łotwa
*Luksemburg
*Portugalia
*Słowenia
*Szwajcaria
*Turcja
*Algieria
*Arabia Saudyjska
*Bahrajn
*Boliwia
*Egipt
*Ekwador
*Filipiny
*Honduras
*Izrael
*Irak
*Japonia
*Jordania
*Kolumbia
*Kuwejt
*Meksyk
*Tajwan
*Tunezja
*Wenezuela


[Obrazek: humvee08ig1.jpg]
(Polski M1097A2)

Polskie MON planowało wyposażyć w wozy HMMWV jeszcze co najmniej 3 bataliony piechoty (desantowo-szturmowe, piechoty górskiej). Kolejna transza, uzyskana w ramach amerykańskiej pomocy wojskowej, liczyć ma 233 pojazdy, w tym w najnowszych wersjach M1151 i 1152. Poza tym Polskie Kontyngenty Wojskowe w Iraku i Afganistanie używają HMMWV dostarczonych przez US Army.

Należy wspomnieć również o polskich prototypach pojazdów na bazie HMMWV. Są to: Lekki Mobilny Zestaw Bojowy Trynka, czyli M1025A2 z 12,7 mm WKM-B, prototyp wozu rozpoznania skażeń na bazie M1025A2, oraz pojazd rozpoznawczy SRPW-11 z głowicą optoelektroniczną Sabre oraz bogatym wyposażeniem rozpoznawczym i obserwacyjnym (na bazie M1025A2) .




  Odpowiedz
#2
Jedyny samochód którym można bezstresowo dla karoserii rozjeżdżać ludzi na pasach :)
Zabrakło mi trochę bardziej szczegółowej specyfikacji (m.in. Liczby koni, prędkości maksymalnej).

Jako ciekawostkę dodam, ze duża część rozwiązań została „pożyczona” z tzw. „Lambo Rambo” a.k.a. Lamborghini LM002.
  Odpowiedz
#3
Oczywiście maro na twoje życzenie już uzupełniam informację.

Silnik: V8 Diesel 6,5 L (4 biegowy)
169 koni mechanicznych
160 L pojemności
do setki w 18 s
prędkośc maksymalna do 130 km/h

Źródło: 1000lecie.pl
  Odpowiedz
#4
maro. napisał(a):Jako ciekawostkę dodam, ze duża część rozwiązań została „pożyczona” z tzw. „Lambo Rambo” a.k.a. Lamborghini LM002.
No coś w tym jest. Można porównać.

http://blog.hemmings.com/wp-content/uplo...01_700.jpg
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości