Witaj szanowny Gościu na forum Odjechani.com.pl. Serdecznie zachęcamy do rejestracji. Tylko u nas tak przyjazna atmosfera. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować i dołączyć do grona Odjechanych!
Strona odjechani.com.pl może przechowywać Twoje dane osobowe, które w niej zamieścisz po zarejestrowaniu konta. Odjechani.com.pl wykorzystuje również pliki cookies (ciasteczka), odwiedzając ją wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie oraz rejestrując konto wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w ramach funkcjonowania serwisu. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Pozdrawiamy!
18.09.2016, 15:53 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 19.09.2016, 13:30 przez Jarus.)
12tys? Pewnie, że może być prawda. To zależy od samochodu. Samochód i samochód, to mogą być dwie prawie zupełnie różne rzeczy. Za lampę w wypasionej bryce zapłacisz tyle co za jakiegoś w pełni sprawnego "dziadka" na dojazdy do szkoły czy pracy, tak że nie może być mowy o jednej poprawnej odpowiedzi na pytanie "Ile kosztuje utrzymanie samochodu?".
Moje koszty z grubsza Ci podałem. Zapomniałem jeszcze o nabiciu klimy -140zł i karnet na jej ozonowanie - 100zł (4 cykle, czyli na cały rok mi wystarczy).
Za płyny (poza olejem) i kosmetyki (Plak, jakiś szampon, wosk, jakieś zapachy, itd...) myślę, że coś koło 100-150 na rok.
Jakoś nie sumowałem tych wydatków w skali roku (bo i po co się samego wk....ać i nie chce mi się) ale jak jesteś zainteresowany sumą, to na podstawie moich poprzednich postów możesz to wyliczyć. I tak pewnie o czymś nie pamiętam w tym momencie ale jakieś ogólne pojęcie już by było.
Jak policzysz, to możesz tu napisać. Dowalisz tym samym adminowi, a ja znów będę mógł napisać, że kolejny twój post zupełnie mnie nie śmieszy.
(18.09.2016, 15:53)Jarus napisał(a): . Za lampę w wypasionej bryce zapłacisz tyle co za jakiegoś w pełni sprawnego "dziadka" na dojazdy do szkoły czy pracy
Prawda. W RS'ie za lampę muszę dać około 1200 zł jeżeli padnie razem z przetwornicą. Sama zaślepka od spryskiwacza to około 40 zł. OC w granicach 800 zł, mam 60% zniżek.
Mam też golfa, OC kosztuje 500 zł, części są taniutkie, zresztą te dwa auta bardzo rzadko się psują.
Za terenówkę OC podchodzi pod 1k. Terenówkę, jak nazwa wskazuje, ciągam w terenie, więc co wyjazd jest "coś" no a części do land roverów najtańsze nie są.
I auto, nie ważne jakie, jest skarbonką bez dna. Musisz regularnie w nie inwestować, żeby potem Cię nagle nie zaskoczyło naprawdę drogą awarią. Nie jest tak, że kupujesz auto i nim jeździsz bez problemu robiąc tylko przegląd. Nawet zaniedbane filtry potrafią się zemścić, nie wspominając o jednym z grzechów głównych- zaniedbanym rozrządzie. No i od nowego roku prawdopodobnie znów podniesione zostaną stawki OC za starsze samochody, więc miej to na uwadze.
Dobrze jest mieć jakąś motorynkę w piwnicy rok-dwa zanim się zrobi prawo jazdy, bo OC za skuter czy coś podobnego drogie nie jest a już pracuje na zniżki, nawet, jeśli nim na dobrą sprawę nie jeździsz.
Na to pytanie ciężko jest odpowiedzieć jednoznacznie. Tak jak już wypowiadali się przedmówcy, wszystko zależy od wielu czynników. Aby uogólnić to stałymi opłatami są: ubezpieczenie OC, coroczny przegląd w stacji kontroli pojazdów, oraz paliwo. To są stałe koszta.
Ubezpieczenie OC w przypadku młodego kierowcy, który nie posiada zniżek oraz ma prawo jazdy krócej niż 2-3 lata (w zależności od ubezpieczalni) i nie ma ukończone 25-26 lat (w zależności od ubezpieczalni) jest bardzo wysokie i może się wahać przy niedrogim leciwym aucie 1500 zł +(najlepiej w takim przypadku jeżeli mamy możliwość to jest zarejestrować pojazd z współwłaścicielem np: Tata czy Mama, który/a ma pełne zniżki i dzięki temu będziemy mieć taniej oraz co roku będziemy zdobywać zniżki.
Kolejną stałą opłatą jest Badanie okresowe, które kosztuje 98-163 zł w zależności od tego czy posiadamy instalację LPG + jest chyba jeszcze opłata dodatkowa ok 35 zł jeżeli posiadamy HAK.
Co do paliwa to tu są różne kalkulacje. Zakładając jazdę do 1000 km miesięcznie plus dwa większe wypady na wakacje/ferie na okrągło 2000 km łącznie wychodzi nam 12*1000+2000= 14 000 km co jak sobie policzymy średnio po 4,5 zł za 1 L benzyny oraz średnie spalanie na poziomie 9-10 L/100 km to daje nam ok 1260-1400 L paliwa rocznie po średnio 4,5 zł robi nam to kwotę 5670-6300 zł w przypadku instalacji LPG jest taniej. Licząc gaz po 2 zł za 1 L + średnio 20% większe spalanie w porównaniu do benzyny to wychodzi nam spalanie rzędu 10,8-12 L/100 km i kolejno potrzebne by było nam 1512-1680 L na cały rok, a to daje nam kwotę 3024-3360 zł rocznie na LPG. Oczywiście to są przeliczenia hipotetycznie. Ceny paliw zmieniają się i dziś benzyna kosztuje 4,3 zł, a za 3 miesiące będzie kosztować 5,5 zł tak samo z gazem te ceny są zmienne i w zależności od cen utrzymanie samochody będzie wyższe lub niższe.
W przypadku instalacji LPG też trzeba do kosztów dodać koszt jej montażu w przypadku zakupu samochodu, który nie jest w nią wyposażony, a chcieli byśmy mieć samochód zasilany tym paliwem. Koszt w zależności od silnika i podzespołów jakie muszą być użyte waha się w granicach od 2000 od 3000 zł w przypadku silników 4-ro cylindrowych.
Idąc dalej w przypadku eksploatacji pojazdu ze stałych koszów jakie musimy ponieść to jest coroczna wymiana oleju wraz z filtrem oleju, oraz filtr powietrza i kabiny. Średni koszt to 150-200 zł jeżeli sami dokonamy takiej wymiany, a jeżeli nie to może nam dojść dodatkowa kwota ok 50-100 zł za wykonanie usługi. Do tego można doliczyć nabijanie klimatyzacji z ozonowaniem koszt ok 100-150 zł raz w roku dobrze jest to zrobić. Gdy mamy instalację LPG dodatkowo co roku trzeba doliczyć koszt ok 100-150 zł u gazownika za przegląd instalacji, regulację, oraz wymianę filtrów gazowych.
Podsumowując stałe wydatki eksploatacyjne wychodzi nam kwota:
250-350 zł - gdy sami dokonamy sobie wymian oleju itd
300-450 zł - gdy będziemy musieli skorzystać z usługi mechanika
Gdy mamy instalację LPG koszty wzrastają o 100-150 zł czyli kolejno wychodzi nam:
350-500 zł - gdy sami dokonamy sobie wymian oleju itd
400-600 zł - gdy będziemy musieli skorzystać z usługi mechanika
To są stałe opłaty za utrzymanie samochodu dalsze koszty które mogą wyjść podczas eksploatacji mogą być różne w zależności od marki, a co za tym idzie ceny części zamiennych czym marka bardziej premium tym ceny droższe dlatego najlepiej jest kupować na początek samochody tanie w eksploatacji i marki tj. Opel, Ford, Volkswagen (szczególnie starsze modele), Fiat, oraz samochody francuskie, które nie maja zbyt dużo elektroniki. Oszacowanie kosztów przypadkowej usterki pojazdu czy po prostu wyeksploatowania danego elementu jest trudne, ponieważ wszystko zależy od tego jaki mamy samochód co się np wyeksploatowało jaki jest przebieg, czy według producenta przy danym przebiegu nie musimy np zmienić rozrządu i ty koszty też są różne w zależności od zaawansowania jednostki i może taka operacja kosztować od 300-1000 zł lub więcej, ale takie rzeczy się przy zakupie sprawdza i szacuje np przy zakupie dowiemy się, że coś nam stuka w zawieszeniu, trzeba wymienić tarcze z przodu, albo będzie trzeba wymienić rozrząd bo nie znamy historii i dla własnego bezpieczeństwa dobrze by było wymienić.
Na przykładzie mojego pierwszego samochodu, który nadaj jest w domu i mam go już ponad 4,5 roku przez ten cały czas wymieniłem tylko na początku pakiet start oleje filtry itp po kilku tygodniach łożyska w tylnych kołach oraz klocki na tyle i dalej standardowo oleje itd co roku. Po roku wymieniłem świecie zapłonowe, rok temu tarcze i klocki przód oraz siłowniki w tylnej klapie oraz jesienią akumulator i ostatnio wymieniłem po za standardową eksploatacją wymienione zostały ponownie świece, termostat i jako że przyszedł czas to został wymieniony kompletny rozrząd z pompą wody. Jedyne co jeszcze trzeba zrobić to na wiosnę wymienić tarcze i klocki z tyłu. Podsumowując samą eksploatację bez paliwa i ubezpieczenie to wychodzi mniej więcej ok 2200 zł na ponad 4,5 roku plus OC, przegląd i paliwo.
Obecnie w drugim samochodzie który mam już pół roku zrobiłem pakiet start i teraz mi padła pampa paliwa więc to jest pierwszy wydatek nieprzewidziany.
Stała eksploatacja samochodu 250-600 zł
Plus ewentualne inne naprawi mniej lub bardziej przewidziane.
Łącznie daje nam to:
W przypadku silnika benzynowego: 6418-8848 zł/rok + ewentualne nie przewidziane naprawy.
W przypadku silnika z instalacją LPG: 3937-5960 zł/rok + ewentualne nie przewidziane naprawy.
Wszystkie ww. kwoty są kwotami orientacyjnymi. Na kwotę eksploatacji ma wpływ wiele czynników:
- W przypadku OC jest to rodzaj samochodu (marka ,model), miejsce zamieszkania i eksploatacji samochodu (prowincja, małe miasto, duże miasto), pojemność silnika, oraz stan posiadanych zniżek oraz doświadczenia za kółkiem.
- Badania okresowe tu największy wpływ ma to czy mamy instalacje LPG czy nie.
- Paliwo to wpływ ma rodzaj zasilania Benzyna czy LPG, pojemność silnika, miejsce w jakim się poruszamy (jeździmy po wiejskich drogach, po małym miasteczku, czy w korkach w dużym mieście) spalanie samochodu jest wyższe lub niższe oraz jakie przebiegi roczne robimy (w przypadku mojej kalkulacji wziąłem przebieg 14 tys km rocznie, a ktoś może robić 7 tyś km i wtedy koszy paliwa będą niższe o połowę.)
- Eksploatacja wpływ na to ma marka samochodu (części zamienne do niektórych samochodów są tanie, a do nie których drogie) pomijając stałe koszty które można sobie oszacować, to w przypadku innych napraw można wpakować w samochód dużo gotówki.