Ze względów technicznych WoG jest dodatkiem do ostatniej wersji H3 - "Shadow of Death" i ta właśnie wersja jest niezbędna, aby zainstalować WoG (lub też wersje 'Heroes III Complete', czy 'Heroes Platinium', które zawierają w sobie SoD).
Pod względem fabuły HoMM, WoG ma być logicznym przejściem z wydarzeń w H3 do tych w H4.
WoG wprowadza wiele zmian i nowych elementów do tych, które do tej pory występowały w SoD:
Język skryptów ERM (Event Related Model), który pozwala m.in. na zmianę właściwości każdej lokacji na mapie przygody, kontrolowanie bitwy, zmianę statystyk jednostek, artefaktów, bohaterów... i na wiele innych rzeczy.
Nowe jednostki
Nowe specjalności bohaterów
Nowe specjalne postaci - Emisariusze Bogów
Nowe jednostki specjalne - Dowódcy armii
Nowe artefakty
Nowe siedliska potworów
Nowe lokacje na mapie przygody
Nowy rodzaj zasobów
Nowe dekoracje
Nowe kampanie
System zdobywania doświadczenia przez jednostki
Możliwość automatycznego dostosowania mapy typu RoE, AB lub SoD na mapę typu WoG wraz z powyższymi nowościami
Możliwość importowania do gry nowej grafiki i filmów.
Możliwość nadania nowego portretu bohaterowi
... można tak jeszcze długo.
Projekt WoG powstaje od roku 2001 i jest cały czas tworzony przez międzynarodową grupę utalentowanych fanów HoMM.
Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach - to klęska.