Chodzi między innymi o zapewnienie klientom możliwości zmiany operatora telekomunikacyjnego w ciągu jednego dnia, z zachowaniem numeru telefonu, gwarancje większej przejrzystości oferowanych klientom usług oraz lepszej ochrony ich danych osobowych w sieci. Dzięki nowym uprawnieniom nadzorczym uzyskanym przez Komisję oraz uprawnieniom regulacyjnym, nadanym Organowi Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC), zwiększy się pewność prawna, a operatorzy telekomunikacyjni znajdą się na wspólnym, ogólnoeuropejskim rynku. Komisja współpracowała ściśle z administracjami państw członkowskich dla zapewnienia sprawnego wdrożenia tych unijnych przepisów. Może ona wystąpić z postępowaniem w sprawie uchybienia ich zobowiązaniom, gdyby doszło do opóźnień wdrożenia.
Kroes, powiedziała: „Obywatele i przedsiębiorcy pragnący cieszyć się bardziej konkurencyjnymi usługami telekomunikacyjnymi powinni wykorzystać w pełni możliwości, jakie uzyskają dzięki nowym regułom. Zrobię wszystko, co w mojej mocy, by tak się stało. Jeśli nowe uprawnienia nie będą się przekładały na rzeczywiste korzyści, osobiście podejmę wszelkie niezbędne kroki zmierzające do naprawy sytuacji w odniesieniu do państw członkowskich i operatorów telekomunikacyjnych.”
Obowiązujące od 25 maja nowe przepisy unijne zapewniają obywatelom i przedsiębiorcom:
Wyższy poziom ochrony praw konsumenta i większy wybór:
- Możliwość zmiany operatora telefonii stacjonarnej lub komórkowej z zachowaniem numeru w ciągu jednego dnia roboczego.
- Ograniczenie do 24 miesięcy początkowej długości nowego abonamentu, przy jednoczesnym zobowiązaniu operatorów do oferowania dwunastomiesięcznych umów.Ma to umożliwić klientom łatwiejsze zmienianie operatorów w przypadku, gdy znajdą sobie lepszą ofertę.
- Bardziej przejrzyste informacje o usługach wliczonych w abonament. Umowy abonenckie będą musiały zawierać opis minimalnego poziomu jakości świadczonych usług. W szczególności abonenci internetowi będą musieli otrzymywać informacje na temat technik zarządzania ruchem i ich wpływu na jakość usług, jak również wszelkich innych ograniczeń - w rodzaju ograniczenia szerokości pasma lub dostępnej prędkości połączenia, blokowania czy ograniczania niektórych rodzajów połączeń - na przykład połączeń telefonii internetowej w technologii VoIP (Voice Over Internet Protocol). Wymagane będzie również określenie w umowie szczegółów rekompensat i zwrotów kosztów, przysługujących w razie niespełnienia takiego minimalnego poziomu usług.
Lepsza ochrona prywatności i bezpieczeństwa w sieci:
- Poprawa ochrony przed naruszeniem prywatności danych osobowych oraz przed spamem (tj. niezamawianą pocztą elektroniczą) wraz z obowiązkiem powiadamiania o wszelkich naruszeniach poufności danych osobowych.
- Poprawa poziomu informacji i wymogów uzyskania zgody zainteresowanych w celach przechowywania i udostępniania informacji zachowywanych w urządzeniach użytkownika (takich jak „cookies” niezwiązane bezpośrednio z usługą, z jakiej korzysta dany użytkownik).
Do dalszych nowości zawartych w pakiecie należy poprawa dostępu do numerów alarmowych, w szczególności w przypadku korzystania z połączenia z europejskim numerem alarmowym 112.
Komisja ściśle monitoruje wdrażanie nowych reguł telekomunikacyjnych w państwach członkowskich i zamierza w pełni wykorzystać swoje uprawnienia, zwiększone niedawno na mocy traktatu lizbońskiego, by dopilnować pełnego i terminowego wdrożenia zaktualizowanych unijnych przepisów w tej dziedzinie do prawa krajowego każdego z państw członkowskich.
Nowe reguły w dziedzinie telekomunikacji zostały przyjęte przez Parlament Europejski i Radę pod koniec roku 2009. Parlament i Rada zgodziły się co do tego, że reguły muszą być wdrożone do prawodawstwa narodowego wszystkich państw członkowskich do 25 maja 2011 r.
Źródło: Komisja Europejska