![[Obrazek: 800px-STAR_266.jpg]](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/STAR_266.jpg/800px-STAR_266.jpg)
Pracę nad modelem rozpoczęto w roku 1968 w Biurze Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie oraz Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Pierwszy Star 266 został zrobiony w 1969 roku. Od tej pory, aż do roku 1973 prowadzono badania, testy drogowe i przystosowywano fabrykę do seryjnej produkcji. Miejscem produkcji miały być Starachowice dokładniej Fabryka Samochodów Ciężarowych Star.
![[Obrazek: star266.jpg]](http://ml65.w.interia.pl/star266.jpg)
![[Obrazek: simg05717qv.jpg]](http://img420.imageshack.us/img420/9297/simg05717qv.jpg)
W procesie opracowania samochodu dużą uwagę zwracano na unifikację modelu 6x6 (Star 266) z samochodem terenowym 4x4 (Star 244) oraz ciężarówką szosową 4x2 (Star 200). Do zakończenia produkcji fabrykę opuściło ok. 18000 samochodów Star 266. Do napędu wszystkich tych pojazdów zastosowano silnik wysokoprężny Star 359.
![[Obrazek: star26601wi8.jpg]](http://img174.imageshack.us/img174/7915/star26601wi8.jpg)
Star 266 skrzyniowy
W trakcie produkcji wprowadzono wiele modernizacji takich jak:
- zmodernizowany silnik Star 359M
- nowa kabina załogi
- nowe wyposażenie pojazdu
W wojsku polskim znajduje się obecnie około 5 tys. samochodów Star 266/266M w wersji skrzyniowej i kilka tysięcy podwozi z zabudowami specjalistycznymi. Wykorzystywany jest/był w armiach: Angoli, Birmy, Jemenu (od 1999 roku), Libii, Węgier a także ZSRR. W 1988 roku dwa Stary 266 wzięły udział w Rajdzie Paryż-Dakar. Do mety dotarły dwie załogi, Jerzy Franek i Tomasz Sikora (kierowca) oraz Jerzy Mazur z Julianem Obrockim.
![[Obrazek: Star266_Wersja_Paryz-Dakar.jpg]](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Star266_Wersja_Paryz-Dakar.jpg)
(Zdjęcia Stara, który wziął udział w rajdzie Paryż-Dakar)
Wersje Stara 266
Podstawowa odmiana skrzyniowa Stara 266 wykorzystywana jest lub była do przewozu ładunków, żołnierzy, jako ciągnik artyleryjski holujący m.in. 122 mm haubice wz. 38 i 38/85, 120 mm moździerze wz. 37/43. Na bazie Stara 266 opracowano również wiele odmian specjalistycznych, zarówno wojskowych jak i cywilnych. W Wojsku Polskim użytkowane były i obecnie są między innymi:
1. AP/BP-64 - podwozia pod elementy parku (mostu) pontonowego PP-64 Wstęga. Do przewozu parku pontonowego PP-64 służą pojazdy Star 266 AP-64 i Star 266 BP-64, przy czym ostatni stosowany do pontonów brzegowych ma podwyższoną i powiększoną kabinę, mieszczącą czterech żołnierzy. Jeden komplet PP-64 przewożony jest na ok. 70 samochodach Star 266.
2. AP/BP-71 - podwozia pod elementy pływającego pomostu pontonowego używanego w Marynarce Wojennej. Do przewozu pomostu PPM-71 służą pojazdy Star 266 AP-71 i Star 266 BP-71, ten drugi stosowany do elementów brzegowych ma podwyższoną i powiększoną kabinę, mieszczącą czterech żołnierzy.
3. WUS-3 - wysokowydajne urządzenie do zabiegów specjalnych: dezynfekcji, dezaktywacji i dekontaminacji pojazdów, terenu, urządzeń, budowli, itp. Składa się z zbiorników z cieczami roboczymi oraz urządzenia rozpylającego skonstruowanego na bazie lotniczego silnika odrzutowego SO-3. Silnik wraz z dyszą posadowiony jest na ruchomej w poziomie (-/+ 90 stopni) i pionie (-15/+25 stopni) podstawie, obsługiwanej przez operatora z kabiny.
![[Obrazek: star26602ba1.jpg]](http://img260.imageshack.us/img260/8287/star26602ba1.jpg)
(WUS-3 na podwoziu Stara 266)
4. Dźwig samochodowy - o udźwigu maksymalnym 5 ton.
5. Koparka - samochodowy zestaw koparkowy z łyżką podsiębierną.
6. Ciągnik siodłowy C-266 - prototyp (1971 r.) przystosowany do ciągnięcia dwuosiowej naczepy terenowej N6.
7. Autocysterna (typ 520 lub CD-5) - przeznaczona do przewozu paliw ciekłych ze zbiornikiem o pojemności 4,5 tys. l, wyposażona w pompę. Stanowi etatowe wyposażenie plutonów zaopatrzenia batalionów czołgów i zmechanizowanych Wojsk Lądowych.
8.Instalacja Sanitarno-Rozlewcza (IRS) - służąca do przeprowadzania zabiegów dezaktywacji, dezynfekcji i odkażania. Zbiornik o pojemności 3,0 tys. l., pompa, podgrzewacz i mieszalnik cieczy, wyposażenie do rozchodowania cieczy.
9.Generator Dymu GD-2 (typ 528) - przeznaczony do stawiania zasłon dymnych ciągłych lub okresowych o maks. wymiarach 1500x150 m.
10.Hibneryt - Star 266 ze zmienioną (obniżoną i wzmocnioną) skrzynią ładunkową przystosowaną do mocowania uzbrojenia zamontowany jest 23 mm artyleryjski zestaw przeciwlotniczy ZU-23-2 lub ZUR-23-2S (i ich odmiany) z kołami. Pojazd przewozi ponadto amunicję, wyposażenie i obsługę zestawu.
11.ADK-11 - wóz dowódczo-sztabowy zastosowany m.in. w systemie kierowania ogniem artylerii Topaz
12.Sarna I (typ 550) i Sarna II (typ 786/786B) - nadwozia przeznaczone do instalowania sprzętu i wyposażenia specjalistycznego (elektronicznego, dowodzenia, łączności, warsztatów i innych). Sarna II jest nadwoziem izotermicznym, kroploszczelnym i hermetycznym. Konstrukcja bezszkieletowa, zbudowana z klejonych płyt przekładkowych o grubości 30 mm. Poszycie zewnętrzne stanowi blacha duralowa, od wewnątrz jest to sklejka wodoodporna, wypełnienie z pianki poliuretanowej. Podłoga z płyty stolarskiej o grubości 18 mm wzmocniona stalową ramą mocowaną do ramy samochodu. Drzwi z tyłu nadwozia, również z boku (opcja). Masa nadwozia 1600 kg. Konstrukcja nadwozia typ 786 przystosowana jest do montażu wyposażenia i urządzeń specjalnych we wnętrzu o wymiarach 4000x2250x1800 mm. Po zdjęciu nadwozia z samochodu może być ono postawione na nóżkach na ziemi. Opcjonalnie można w nadwoziu zamontować agregat prądotwórczy, ogrzewacz spalinowy, uchwyty na maszty, pomosty itp. W odmianie z agregatem prądotwórczym samochód nosi oznaczenie Star 266/SOM. Na Starach-266 Sarna II montowany był np. sprzęt łączności (m.in. radiostacje R-140M i R-137B, radiolinia R-409), stacje kontrolno-naprawcze systemów kierowania ogniem wozów bojowych Cyrkon, stacja zasilania SZ4/M2, jeden z wozów systemu dowodzenia obrony przeciwlotniczej szczebla operacyjnego Zenit-P, laboratorium chemiczno-radiacyjne, ruchome warsztaty - Obsługi Pojazdów (WOP), Remontu Pojazdów (WRP), Remontu Silników (WRS), Spawalniczo-Blacharski (WSB), Aparatury Paliwowej (WAP), Obsługi Smarowniczej (WRS), Ładowania Akumulatorów (WŁA), Elektromechaniczny (WEM) - wyposażone są w odpowiedni sprzęt do obsługi pojazdów i inne.
13.Nadwozia specjalistyczne (typ 117 AUM) - ze starszych samochodów Star-660.
14.Pożarniczy (typ 660) - terenowy samochód pożarniczy, wyposażony w zbiorniki na środki gaśnicze i urządzenia gaśnicze (pompy, prądownice, działko wodno-pianowe)
Dane techniczne:
Segment- terenowy samochód ciężarowy średniej ładowności
Silniki- STAR 359/359M, wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy, 110 kW (150 KM)
Skrzynia biegów- S5-45, 5-biegowa manualna
Długość- 6820 mm
Szerokość- 2500 mm
Wysokość- 2660 mm
Rozstaw osi- 2990 mm 1250 mm
Masa własna- 7350 kg
Liczba miejsc- 2