Witaj szanowny Gościu na forum Odjechani.com.pl. Serdecznie zachęcamy do rejestracji. Tylko u nas tak przyjazna atmosfera. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować i dołączyć do grona Odjechanych!

Strona odjechani.com.pl może przechowywać Twoje dane osobowe, które w niej zamieścisz po zarejestrowaniu konta. Odjechani.com.pl wykorzystuje również pliki cookies (ciasteczka), odwiedzając ją wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie oraz rejestrując konto wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w ramach funkcjonowania serwisu. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Pozdrawiamy!


Tu-154
#1
Tu-154 to radziecki samolot, który powstał w zakładzie Tupolewa.

[Obrazek: 800px-Polish_Air_Force_Tupolev_Tu-154M_Lebeda.jpg]
(Tupolew Tu-154M Lux nr 101 Sił Powietrznych RP)

Jest to samolot pasażerski mogący pomieścić na swoim pokładzie 180 osób + załoga.

W latach 60. zdecydowano się zastąpić Tu-104 i innych starszych braci Tu- 154.

Cytat:Zgodnie z panującymi wówczas tendencjami zdecydowano się na układ trzysilnikowy z silnikami umieszczonymi w części ogonowej samolotu, z wlotem powietrza do trzeciego silnika przy nasadzie statecznika pionowego. Konstrukcja kadłuba samolotu Tu-154 jest zbliżona do brytyjskiego samolotu pasażerskiego Hawker Siddeley Trident. Aby umożliwić korzystanie z lotnisk o słabszej nawierzchni, zdecydowano się na podwozie z dwiema sześciokołowymi goleniami pod skrzydłami oraz jedną dwukołową golenią pod przednią częścią kadłuba, obniżając tym samym nacisk kół na podłoże.

W roku 1968 4 października odbył się lot pierwszym prototypem. Pierwsze maszyny weszły w roku 1972 do służby, a w roku 1975 całkowicie wszedł on do produkcji.

Cytat:Od 1977 roku produkowany był Tu-154B, z francuską awioniką, mieszczący maksymalnie 180 osób. W 1981 roku, na zamówienie PLL LOT[5] powstał prototyp Tu-154M przemianowany w 1982 roku na Tu-164, później jednak powrócono do pierwotnego oznaczenia. Pierwsze samoloty Tu-154M opuściły fabrykę w 1984 roku. Wyposażone były w silniki podobne do stosowanych w samolotach Ił-62M z odwracaczami ciągu typu klapowego i obniżonym ciągu, dzięki czemu możliwe stało się przedłużenie resursów silnika.

W 2001 roku wycofano Tupolewy Tu- 154 z produkcji. Z powodu licznych awarii i wypadków tych modeli samolotów rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego w marcu tego roku wycofała te samoloty ze służby w Rosji.

Tu-154M w Polskich Liniach Lotniczych LOT

W roku 1985 LOT nabył 15 modeli tej serii samolotów. Po upadku komuny rozpoczęto próby podnoszenia warunków polskiego lotnictwa cywilnego to warunków panujących na zachodzie. W 1993 roku odbył się ostatni lot rejsowy, a ostatni lot czarterowy w barwach narodowego przewoźnika miał miejsce w 1996 roku.

Cytat:Dwa samoloty Tu-154M w wersji Lux, o numerach bocznych 101 i 102, były wykorzystywane przez najwyższe władze państwowe, pozostając na stanie 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i znajdując się w dyspozycji Kancelarii Prezesa Rady MinistrówUlegały częstym awariom; głośnym przypadkiem było awaryjne lądowanie w Kunming w Chinach Tu-154M, którym leciał w 2004 roku do Wietnamu premier Marek Belka; było ono spowodowane defektem turborozrusznika[ W 2007 roku awaria Tu-154M spowodowała 10-godzinne opóźnienie w trakcie oficjalnej wizyty prezydenta Lecha Kaczyńskiego w JaponiiW 2010 doszło do awarii Tu-154M w czasie misji humanitarnej po trzęsieniu ziemi na Haiti

Tu 154 nr. 101to ten, który 10 kwietnia 2010 roku rozbił się w Smoleńsku.

Wersje

Tu-154 – pierwsza wersja seryjna napędzana silnikami NK-8-2
Tu-154A – wersja z silnikami NK-2U o większym ciągu i większym zapasie paliwa
Tu-154B – wersja o zwiększonym udźwigu napędzana silnikami NK-8-2U
Tu-154B1/B2 – wersja Tu-154B wyposażona w lepszą awionikę
Tu-154S – wersja transportowa Tu-154B o powiększonym udźwigu
Tu-155 – eksperymentalny Tu-154 w którym paliwo dla środkowego silnika stanowił wodór lub metan.
Tu-156 – eksperymentalny Tu-154 w którym paliwo dla wszystkich silników stanowił wodór lub metan.
Tu-154M (Tu-164) – wersja z oszczędniejszymi silnikami D-30KU-154, o wydłużonym zasięgu.
Tu-154M2 – dwusilnikowa wersja z nowymi silnikami PS-90A, w fazie projektu.

Wyprodukowano łącznie 1015 wszystkich modeli tej serii.

Ten samolot odniósł 106 wypadków i większych usterek z czego 66 były to katastrofy w których zginęło 2739 ludzi.

Zdjęcia:


[Obrazek: 800px-Tu154_-_011_by_Joymaster.JPG]

(Tu-154M nr boczny 102 nad lotniskiem Babie Doły w Gdyni)

[Obrazek: 800px-Aeroflot-Don_Tupolev_Tu-154.jpg]

(Tu-154M linii lotniczych Donavia)

[Obrazek: 800px-Tu-154M_OM-BYO.jpg]

(Słowacki, rządowy Tu-154)

[Obrazek: 800px-LOT_Tupolev_Tu-154M_Marmet.jpg]

(Samolot Tu-154M w barwach PLL LOT)

[Obrazek: 800px-Air_Koryo_Tupolev_154B-2_%28P-561587%29.jpg]

(Air Koryo Tu-154B-2)

[Obrazek: 800px-Belavia_Tupolev_Tu-154M_EW-85706_K...pt2006.jpg]

(Tu-154M białoruskich linii Belavia)

[Obrazek: 800px-Azerbaijan_Airlines_Tupolev_Tu-154M_Pichugin.jpg]

(Tupolew Tu-154M Azerskich linii lotniczych Azerbaijan Airlines)

[Obrazek: Tu-154_pil%C3%B3taf%C3%BClke.jpg]

(Kokpit samolotu Tu-154 B2)

Najważniejsze Katastrofy



- 19 lutego 1973: Czechosłowacja, 66 ofiar, linie Aerofłot.
- 30 września 1975: Liban, 60 ofiar, Malev Hungarian Airlines.
- 2 grudnia 1977: Liban, 59 ofiar, Balkan Bulgarian Airlines.
- 7 lipca 1980: ZSRR, 166 ofiar, Aerofłot.
- 16 listopada 1981: ZSRR, 99 ofiar.
- 11 października 1984: ZSRR, 178 ofiar, Aerofłot, lot Aerofłot 3352.
- 23 grudnia 1984: ZSRR, 110 ofiar, Aerofłot.
- 10 lipca 1985: ZSRR (Uzbekistan), 200 ofiar, lot Aerofłot 7425 (katastrofa o największej liczbie ofiar śmiertelnych)
- 8 lutego 1993: Iran, 133 ofiary, Iran Air Tours, zderzenie z bombowcem Su-24.
- 22 września 1993: Gruzja, 106 ofiar, Transair Georgia Airlines.
- 3 stycznia 1994: Rosja, 125 ofiar, Baikal Air.
- 6 czerwca 1994: Chiny, 160 ofiar, China Northwest Airlines.
- 7 grudnia 1995: Rosja, 98 ofiar, Far East Aviation.
- 29 sierpnia 1996: Norwegia, 141 ofiar, Vnokovo Airlines.
- 16 grudnia 1997: Zjednoczone Emiraty Arabskie, 85 ofiar, Tajikistan Airlines.
- 29 sierpnia 1998: Ekwador, 80 ofiar, linie Cubana de Aviacion.
- 24 lutego 1999: Chiny, 61 ofiar, China Southwest Airlines.
- 4 lipca 2001: 145 osób zginęło, kiedy samolot linii Vladivostok Avia rozbił się w Irkucku na Syberii.
- 4 października 2001: Tu-154 w drodze z Tel Awiwu do Nowosybirska w Rosji eksplodował nad Morzem Czarnym. 78 osób zginęło. Późniejsze informacje wskazywały, że samolot został trafiony rakietą podczas ćwiczeń ukraińskiego wojska na morzu.
- 12 lutego 2002: samolot linii Iran Airtour z 119 osobami na pokładzie rozbił się w pobliżu Chorramabadu w Iranie. Wszyscy zginęli.
- 1 lipca 2002: Tu-154 linii BAL Bashkirian Airlines lecący do Barcelony zderzył się nad Überlingen z samolotem dostawczym. 71 osób zginęło, 52 z nich to dzieci.
- 24 sierpnia 2004: samolot w posiadaniu linii S7 Airlines został wysadzony w powietrze przez czeczeńskich zamachowców w drodze do Soczi nad Morzem Czarnym. Na pokładzie znajdowało się 46 osób, wszyscy zginęli.
- 22 sierpnia 2006: samolot z rosyjskich linii Pulkovo Airlines z 170 osobami na pokładzie rozbił się podczas burzy nad Ukrainą. Wszyscy zginęli.
- 1 września 2006: Tu-154 lądujący w Meszhedzie, w Iranie wpadł w poślizg i rozbił się na pasie startowym. 80 osób ze 147 zginęło.
- 26 września 2006: Tu-154 startujący w Biszkeku, w Kirgistanie w czasie startu kolidował z amerykańskim samolotem tankowcem KC-135 tracąc 2,5 metra końcówki prawego skrzydła. Załodze udało się wystartować i niezwłocznie awaryjnie lądować na lotnisku. Nikt z pasażerów i załogi obu maszyn nie ucierpiał. KC-135 natomiast zapalił się i spłonął.
- 15 lipca 2009: samolot linii Caspian Airlines lecący z Teheranu do Armenii rozbił się wkrótce po starcie. Zginęło 168 osób.
- 10 kwietnia 2010: polski samolot Tu-154M nr boczny 101 wraz prezydentem RP Lechem Kaczyńskim oraz polską delegacją na obchody 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, rozbił się w pobliżu lotniska Smoleńsk-Siewiernyj w Rosji. W katastrofie rządowego Tu-154M zginęło 96 osób.
- 9 września 2010: Rosyjski Tu-154 należący do linii "Alrosa Mirny Air Enterprise" rozbił się w lesie, 1500km od Moskwy, gdy awaria elektroniki na pokładzie spowodowała niesprawność wszystkich urządzeń na pokładzie. Samolot przedarł się przez 200 metrów poletka młodych sosen, nie mając połączenia radiowego i przy użyciu jedynie mechanicznych sterów. Wszystkie 81 osób na pokładzie przeżyły bez większych obrażeń.
- 4 grudnia 2010: Na lotnisku Domodiedowo w Moskwie, awaryjnie lądujący TU-154M o numerze bocznym RA-85744, należący do dagestańskich linii lotniczych, wyjechał poza pas startowy po czym przełamał się na pół. Na pokładzie znajdowały się 155 osób. Zginęły 2 osoby w tym brat prezydenta Dagestanu. - 1 stycznia 2011: Na lotnisku w Surgucie (Syberia) tuż przed kołowaniem w rosyjskim TU-154B2 linii "Kogalymavia" o numerze RA-85588 zapalił się jeden z silników, doprowadzając do uszkodzenia i zapłonu zbiornika paliwa. Samolot całkowicie spłonął. Zginęły 3 osoby, a 44 zostało rannych. Samolot operował jako lot KGL348 Surgut (SGC) - Moskwa Domodiedovo (DME).

Na koniec jeszcze kilka krótkich filmików:










  Odpowiedz
#2
Kokpit jest niesamowity :D
Chciałbym wiedzieć do czego to wszystko jest, chciał bym również umieć to obsługiwać :)
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości