27.12.2015, 20:48
Podstawy Szachowe
Cel gry:
Celem gry jest zaatakowanie króla przeciwnika, po którym król nie będzie mógł uciec z atakowanego pola i/lub nie będzie mógł zostać zasłonięty przez figurę przeciwnika, a figura atakująca nie będzie mogła być w następnym ruchu zbita. To jest mat.
Remis może nastąpić w przypadku, jeżeli przeciwnika król nie będzie atakowany i przeciwnik nie będzie mógł wykonać jakiegokolwiek ruchu przez naszą nieodpowiednią grę. To jest pat.
Poruszanie się:
Pionek: Pionek porusza się o jedno pole do przodu, w pierwszym swoim ruchu z linii 2 lub 7 (zależnie od koloru) może poruszyć się również o dwa pola do przodu. Pionek bije i atakuje na ukos do przodu w prawo lub lewo.
Skoczek: Skoczek (tzw. Koń) porusza się w kształcie litery L: o dwa pola do przodu/w bok/do tyłu i jedno pole w bok. Jako jedyna figura może przeskakiwać przez inne.
Goniec: Goniec porusza się o dowloną liczbę niezasłoniętych pól po skosie jednocześnie atakując te pola.
Wieża: Wieża porusza się o dowolną liczbę niezasłoniętych pól w linii prostej jednocześnie atakując te pola.
Hetman: Hetman (tzw. Królowa) porusza się o dowolną liczbę niezasłoniętych pól w linii prostej oraz skosie jednocześnie atakując te pola
Król: Król porusza się o jedno nieatakowane pole w okół własnej osi
Atakowanie króla rozpoczyna się w momencie, gdy figura koloru odwrotnego od koloru króla wejdzie w "zasięg" poruszenia się do niego (czyli pola zaznaczone na zielono na obrazkach wyżej).
To jest przykład atakowanego króla przez wieżę:
W następnym ruchu:
a) król może odejść na nieatakowane pole
b) Goniec może zasłonić atak wieży na króla
c) Jeżeli byłaby figura mogąca zbić wieżę, mogłaby to zrobić.
Cel gry:
Celem gry jest zaatakowanie króla przeciwnika, po którym król nie będzie mógł uciec z atakowanego pola i/lub nie będzie mógł zostać zasłonięty przez figurę przeciwnika, a figura atakująca nie będzie mogła być w następnym ruchu zbita. To jest mat.
Remis może nastąpić w przypadku, jeżeli przeciwnika król nie będzie atakowany i przeciwnik nie będzie mógł wykonać jakiegokolwiek ruchu przez naszą nieodpowiednią grę. To jest pat.
Poruszanie się:
Pionek: Pionek porusza się o jedno pole do przodu, w pierwszym swoim ruchu z linii 2 lub 7 (zależnie od koloru) może poruszyć się również o dwa pola do przodu. Pionek bije i atakuje na ukos do przodu w prawo lub lewo.
Skoczek: Skoczek (tzw. Koń) porusza się w kształcie litery L: o dwa pola do przodu/w bok/do tyłu i jedno pole w bok. Jako jedyna figura może przeskakiwać przez inne.
Goniec: Goniec porusza się o dowloną liczbę niezasłoniętych pól po skosie jednocześnie atakując te pola.
Wieża: Wieża porusza się o dowolną liczbę niezasłoniętych pól w linii prostej jednocześnie atakując te pola.
Hetman: Hetman (tzw. Królowa) porusza się o dowolną liczbę niezasłoniętych pól w linii prostej oraz skosie jednocześnie atakując te pola
Król: Król porusza się o jedno nieatakowane pole w okół własnej osi
Atakowanie króla rozpoczyna się w momencie, gdy figura koloru odwrotnego od koloru króla wejdzie w "zasięg" poruszenia się do niego (czyli pola zaznaczone na zielono na obrazkach wyżej).
To jest przykład atakowanego króla przez wieżę:
W następnym ruchu:
a) król może odejść na nieatakowane pole
b) Goniec może zasłonić atak wieży na króla
c) Jeżeli byłaby figura mogąca zbić wieżę, mogłaby to zrobić.