Odjechani.com.pl

Pełna wersja: Poradnik Szachowy #3 - Wymiany figur + przykłady matów do ćwiczenia
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Wartości figur:
Zakłada się, że:
Hetman jest warty 9 punktów
Wieża jest warta 5 punktów
Goniec jest warty 3 punkty
Skoczek jest warty 3 punkty
Pionek jest warty 1 punkt
Król jest bezcenny

Z tego można wywnioskować, że wymiana 2 gońców za 1 wieżę jest korzystna, tak samo jak wymiana Hetmana za dwie wieże.

Przykłady szachów i matów:
1)
[Obrazek: 6fxskn.jpg]

Czy jest tu mat dla czarnych? Pomyśl i zobacz odpowiedź klikając przycisk poniżej.


Nie. Król może odejść lub zostać zasłonięty przez Gońca.

2)
[Obrazek: z9mczo.jpg]

Czy jest tu mat dla białych?


Tak. Hetman atakuje króla, który nie może nigdzie odejść, ponieważ zasłaniają mu to jego figury, a pole wolne (na lewo od króla) jest atakowane przez białego skoczka.

3)
[Obrazek: 7pq7cc.jpg]

Czy jest tu mat dla białych?


Nie. Mimo, że król nie ma, dokąd odejść, ani nie ma go kto zasłonić, to czarny goniec może zbić wieżę powstrzymując atak.
[Obrazek: 9d5eix.jpg]
Wydaje mi się, że poradnik jest za bardzo podzielony na dużo mniejszych części.