27.04.2011, 07:39
Heroes of Might and Magic jest strategiczną grą turową wydaną w 1995 przez nieistniejące już studio 3DO i New World Computing.
Osadzona jest w średniowiecznej krainie fantasy o nazwie Enroth. Jej prekursorem była gra King wydana przez studio New World Computing w 1990 roku. Zadaniem gracza jest zarządzanie swoim zamkiem oraz bohaterem, czyli rozwijanie jego umiejętności oraz szkolenie armii w mieście i wznoszenie nowych budowli. Jednostki są podstawą grania, bez nich jesteśmy skazani na porażkę. Ich siłę ustala się statystykami, niemal każda posiada jakąś umiejętność. Wśród jednostek wyróżnia się 6 poziomów - im większy tym lepsza jednostka. Każda budowla daje określone korzyści - jedne umożliwiają bohaterowi poznanie najróżniejszych czarów (gildia magii), inne z kolei szkolą stworzenia czy zwiększają ich przyrost. Za każdy budynek lub stworzenia płaci się surowcami wydobywanymi w zdobytych kopalniach, bądź znajdowanymi na mapie przygody. Owe surowce można podzielić na 3 grupy:
Złoto - jest podstawowym surowcem gospodarki w HoMM. Każdy zakup wymaga złota, ich większość (jednostki, tanie budynki) tylko niego. Złoto zdobywamy zbierając je na mapie, w mieście (500 sztuk dziennie) bądź zdobywając kopalnie tegoż surowca (1000 jednostek).
Podstawowe surowce - należą do nich drewno i ruda. Są to surowce potrzebne przy budowie niemal każdej struktury (zwykle w dużych ilościach). Jest ich jednak zawsze więcej od cennych surowców. Wydobywa się je w kopalniach (ruda) badź tartakach (drewno) zawsze w ilości 2 sztuki dziennie.
Cenne surowce - są to: rtęć, siarka, kryształy i klejnoty. Są bardzo rzadkie i niezbędne do wznoszenia ważniejszych budowli. Wydobywane są w kopalniach w ilościach 1 sztuki dziennie.
Walczymy po stronie jednej z czterech frakcji (a właściwie ras), wszystkie posiadają swojego bohatera (każdy posiada swoją specjalność):
Rycerz - jest to bohater ludzi, frakcji walczącej dużą ilością słabych jednostek i nastawionej na obronę. Są to: chłopi, łucznicy, pikinierzy, zbrojni, kawalerzyści i paladyni. Umiejętnością rycerzy jest zwiększanie morale żołnierzy.
Barbarzyńca - bohater przymierza "Hordy". Ta frakcja nastawiona na atak i posiada jednostki: gobliny, orki, wilki, ogry, trolle, cyklopy. Specjalnością bohatera barbarzyńców jest poruszanie się po trudnym terenie bez kar ruchu.
Czarodziejka - bohaterka istot lasu biegle posługująca się magią. Do jej zamku należą: rusałki, krasnoludy, elfy, druidzi, jednorożce i feniksy. Jej specjalnością jest posiadanie księgi czarów już na początku gry i podwójna mobilność na wodzie.
Czarnoksiężnik - kolejny bohater magiczny. Rezyduje w mrocznym zamku, w którym są: centaury, gargulce, gryfy, minotaury, hydry i smoki; jednostki raczej silne. Jego skillem specjalnym jest księga czarów i większy zasięg wzroku.
Naszego bohatera rozwijamy poprzez awansowanie na kolejne poziomy (co się wiąże z podwyższeniem statystyk), bądź odwiedzaniem specjalnych budynków zwiększające owe staty czy zbierając artefakty.
Wyróżnia się 4 atrybuty: Atak (zwiększa obrażenia zadawane przez jednostki), Obrona (zwiększa "pancerz" jednostek), Wiedza (zwiększa ilość zaklęć, które bohater może rzucić), Moc Zaklęć (zwiększa siłę zaklęć). Same jednostki mają prócz atrybutów takich jak atak, obrona, obrażenia, wytrzymałość, szybkość i koszt 2 atrybuty zależne tylko od bohatera. Są to morale (gdy ten efekt pojawia się u jednostki dostaje dodatkowy ruch) i szczęście (gdy jednostka ma w danym ataku szczęście zadaje on podwójne obrażenia). Zależą one od posiadanych artefaktów, poziomów rozwoju bohatera i umiejętności specjalnej u ludzi.
Fabuła Heroes of Might and Magic I opowiada o 4 bohaterach: Lordzie Ironfist (Rycerz), Lordzie Slayerze (Barbarzyńca), Królowej Lamandzie (Czarodziejka) i Lordzie Alamarze (Czarnoksiężnik), którzy chcą podbić Enroth. Podzielona jest na 4 kampanie, w każdej gramy innym herosem (bohaterem).
Prócz kampanii możliwa jest rozgrywka jednoosobowa z komputerem na przygotowanych przez twórców mapach do siedmiu rywali, bądź gra wieloosobowa (do 4 graczy) przez internet lub LAN.
(wkrótce dołącze galerię)
Osadzona jest w średniowiecznej krainie fantasy o nazwie Enroth. Jej prekursorem była gra King wydana przez studio New World Computing w 1990 roku. Zadaniem gracza jest zarządzanie swoim zamkiem oraz bohaterem, czyli rozwijanie jego umiejętności oraz szkolenie armii w mieście i wznoszenie nowych budowli. Jednostki są podstawą grania, bez nich jesteśmy skazani na porażkę. Ich siłę ustala się statystykami, niemal każda posiada jakąś umiejętność. Wśród jednostek wyróżnia się 6 poziomów - im większy tym lepsza jednostka. Każda budowla daje określone korzyści - jedne umożliwiają bohaterowi poznanie najróżniejszych czarów (gildia magii), inne z kolei szkolą stworzenia czy zwiększają ich przyrost. Za każdy budynek lub stworzenia płaci się surowcami wydobywanymi w zdobytych kopalniach, bądź znajdowanymi na mapie przygody. Owe surowce można podzielić na 3 grupy:
Złoto - jest podstawowym surowcem gospodarki w HoMM. Każdy zakup wymaga złota, ich większość (jednostki, tanie budynki) tylko niego. Złoto zdobywamy zbierając je na mapie, w mieście (500 sztuk dziennie) bądź zdobywając kopalnie tegoż surowca (1000 jednostek).
Podstawowe surowce - należą do nich drewno i ruda. Są to surowce potrzebne przy budowie niemal każdej struktury (zwykle w dużych ilościach). Jest ich jednak zawsze więcej od cennych surowców. Wydobywa się je w kopalniach (ruda) badź tartakach (drewno) zawsze w ilości 2 sztuki dziennie.
Cenne surowce - są to: rtęć, siarka, kryształy i klejnoty. Są bardzo rzadkie i niezbędne do wznoszenia ważniejszych budowli. Wydobywane są w kopalniach w ilościach 1 sztuki dziennie.
Walczymy po stronie jednej z czterech frakcji (a właściwie ras), wszystkie posiadają swojego bohatera (każdy posiada swoją specjalność):
Rycerz - jest to bohater ludzi, frakcji walczącej dużą ilością słabych jednostek i nastawionej na obronę. Są to: chłopi, łucznicy, pikinierzy, zbrojni, kawalerzyści i paladyni. Umiejętnością rycerzy jest zwiększanie morale żołnierzy.
Barbarzyńca - bohater przymierza "Hordy". Ta frakcja nastawiona na atak i posiada jednostki: gobliny, orki, wilki, ogry, trolle, cyklopy. Specjalnością bohatera barbarzyńców jest poruszanie się po trudnym terenie bez kar ruchu.
Czarodziejka - bohaterka istot lasu biegle posługująca się magią. Do jej zamku należą: rusałki, krasnoludy, elfy, druidzi, jednorożce i feniksy. Jej specjalnością jest posiadanie księgi czarów już na początku gry i podwójna mobilność na wodzie.
Czarnoksiężnik - kolejny bohater magiczny. Rezyduje w mrocznym zamku, w którym są: centaury, gargulce, gryfy, minotaury, hydry i smoki; jednostki raczej silne. Jego skillem specjalnym jest księga czarów i większy zasięg wzroku.
Naszego bohatera rozwijamy poprzez awansowanie na kolejne poziomy (co się wiąże z podwyższeniem statystyk), bądź odwiedzaniem specjalnych budynków zwiększające owe staty czy zbierając artefakty.
Wyróżnia się 4 atrybuty: Atak (zwiększa obrażenia zadawane przez jednostki), Obrona (zwiększa "pancerz" jednostek), Wiedza (zwiększa ilość zaklęć, które bohater może rzucić), Moc Zaklęć (zwiększa siłę zaklęć). Same jednostki mają prócz atrybutów takich jak atak, obrona, obrażenia, wytrzymałość, szybkość i koszt 2 atrybuty zależne tylko od bohatera. Są to morale (gdy ten efekt pojawia się u jednostki dostaje dodatkowy ruch) i szczęście (gdy jednostka ma w danym ataku szczęście zadaje on podwójne obrażenia). Zależą one od posiadanych artefaktów, poziomów rozwoju bohatera i umiejętności specjalnej u ludzi.
Fabuła Heroes of Might and Magic I opowiada o 4 bohaterach: Lordzie Ironfist (Rycerz), Lordzie Slayerze (Barbarzyńca), Królowej Lamandzie (Czarodziejka) i Lordzie Alamarze (Czarnoksiężnik), którzy chcą podbić Enroth. Podzielona jest na 4 kampanie, w każdej gramy innym herosem (bohaterem).
Prócz kampanii możliwa jest rozgrywka jednoosobowa z komputerem na przygotowanych przez twórców mapach do siedmiu rywali, bądź gra wieloosobowa (do 4 graczy) przez internet lub LAN.
(wkrótce dołącze galerię)