Odjechani.com.pl

Pełna wersja: Genesis ,,Selling England by the pound''(1973) recenzja
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
,,Selling England by the pound’’ to bez wątpienia najbardziej angielska ze wszystkich płyt w dorobku grupy. Zespół zakończył współpracę z projektantem okładek Paulem Whiteheadem, a wykorzystał obraz autorstwa brytyjskiej malarki Betty Swanwick.

Przedstawia on typowo angielski ogród z symetrycznie ustawionymi żywopłotami i równo przyciętą trawą. W centrum widzimy leżącego na ławce ogrodnika pijaczka, który zasnął po wypiciu leżącej na ziemi butelki. Wokół niego stoją młodzieńcy i panny, a także z boku starsza pani w kapeluszu z parasolką przeciwsłoneczną.Płyta była bogata w ciekawe muzyczne pomysły i zawierała interesujące teksty inspirowane dziełami T.S.Elliota.

[Obrazek: genesiske.jpg]

W tekście otwierającego płytę ,,Dancing with the moonlight knight’’ znajdziemy dużo dla symbolicznych postaci: Unifaun – symbol angielskiej arystokracji. Jednorożec(z ang. Unicorn) występuje u boku lwa w narodowym herbie brytyjskim. Pojawia się też postać Queen of Maybe – znana z angielskiego folkloru, bogini wiosny, pomyślności, dobrej pogody i obfitych polonów.

Z kolei Old Father Thames to duchowe uosobienie przepływającej przez Londyn rzeki Tamizy. Pojawia się także Rycerz Zielonej Tarczy to tytułowa postać jednego z najbardziej znanych romansów rycerskich(,,Sir Gawain i Zielony Rycerz’’ z XIV wieku).

Występujące w tekście określenie ,,znaczki z zieloną tarczą’’ posiada także drugie, bardziej współczesne znaczenie – takie znaczki były dostępne w wybranych sklepach, a ich odpowiednią ilość można było wymienić na ,,darmowe’’ prezenty.Utwór w warstwie muzycznej odznacza się dużą dynamiką i pełnymi inwencji, efektownymi solami gitary Steve’a Hacketta. Wśród nowych instrumentów zostaje tutaj użyty analogowy syntezator ARP Pro – Soloist.

Kompozycja niespodziewanie kończy się wyciszeniem. Album zawiera pierwszy duży przebój grupy - ,,I know what I like(in your wardrobe)’’ – z tekstem jeszcze bardziej absurdalnym niż w przypadku ,,Harold the Barrell’’.
Peter gra tutaj rolę beztroskiego ogrodnika z prowincji, pracującego w jednej z angielskich posiadłości szlacheckich. Jego jedyne zajęcie to koszenie trawy więc ma sporo wolnego czasu. Poza piciem obserwuje panujące stosunki społeczne i dzieli się swoimi spostrzeżeniami ze słuchaczami. Narzeka między innymi na angielski system edukacyjny. Refren z kolei zawiera podtekst erotyczny – nasz bohater umawia się na tajne schadzki ze swoją pracodawczynią, a także przebiera się w jej ubrania.

Jednym z najlepszych utworów na płycie i prawdopodobnie też w całej karierze Genesis, jest ,,Firth of the fifth’’ .Zawiera on dwa piękne i niezwykle poruszające sola: pierwsze zagrane przez Petera Gabriela na flecie i drugie na tę samą melodię wykonane przez Steve’a Hacketta na gitarze.

,,Battle of epping forest’’ to kolejny przykład długiej muzycznej formy z tekstem mówiącym o dwóch gangach, rywalizujących ze sobą o prawo do protekcji nad East Endem, jedną z dzielnic Londynu.Utwór ma rys heroikomicznego minieposu – podniosłemu stylowi wypowiedzi zostaje przeciwstawiona błaha treść literacka.

Sami muzycy mieli podzielone zdania co do wartości samego utworu: uważali, że muzyka za bardzo pozostaje w tle w stosunku do potężnego w rozmiarach tekstu. Album był pierwszym dużym sukcesem komercyjnym grupy i przyniósł zespołowi upragnioną sławę.