Karol
27.06.2011, 08:21
Wraz z nowelizacja od 31 marca 2009 procedura zakładania firmy została znacznie uproszczona. Nowelizacja przepisów dotyczących zakładania firm zniosła opłatę uiszczaną za wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz umożliwiła podjęcie działalności od dnia dokonania wpisu w Urzędzie Gminy. Osoba zakładająca firmę wypełnia formularz EDG-1 zawierający 3 zgłoszenia w jednym ( wniosek o REGON, zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne do US, zgłoszenie płatnika składek ), który składa w Urzędzie Gminy, ten następnie przesyła pozostałe dokumenty do ZUS i Urzędu Skarbowego. Osoba składająca dokumenty osobiście wpis do ewidencji powinna otrzymać "od ręki" Dla porównania poniżej prezentujemy Państwu procedurę zakładania firmy sprzed nowelizacji z dnia 31 marca 2009.
Założenie własnej firmy jest procesem kilkuetapowym. W trakcie tego procesu będziemy musieli odwiedzić kilka urzędów oraz wypełnić szereg dokumentów.
1. Urząd Gminy.
Pierwszym etapem rejestracji indywidualnej działalności gospodarczej jest wizyta w Urzędzie Gminy w celu uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Wpis zawiera dane przyszłego przedsiębiorcy oraz rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej, (wg klasyfikacji PKD) Trzeba uważnie przeanalizować wg PKD czym będziemy się zajmować gdyż każdorazowe dopisanie następnej działalności kosztuje 50zł. Całkowity koszt uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej wynosi 100zł. Urząd ma według prawa 14 dni na załatwienie sprawy ale w zdecydowanej większości spraw (90%) czas oczekiwania na wpis wynosi do 3 dni.
2. Urząd Statystyczny.
Drugi etap to uzyskanie numeru REGON W tym celu wypełniamy formularz RG-1 ( Wniosek o wpis do Krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem) oraz składamy go osobiście lub wysyłamy pocztą do Urzędu Statystycznego. Formularz RG-1 możemy również złożyć w Urzędzie Gminy a ten prześle go do właściwego U.S. Uzyskanie numeru REGON jest bezpłatne.
3. Konto bankowe i pieczątka.
Trzeci etap to wyrobienie pieczątki firmowej, która potwierdza zawarte transakcje oraz założenia konta bankowego niezbędnego każdemu przedsiębiorcy do prowadzenia działalności gospodarczej. Prosimy o zapoznanie się z zestawieniem kont bankowych dla firm. Dokumenty potrzebne do otwarcia rachunku firmowego to dowód osobisty, wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz dokument potwierdzający nadanie nr REGON.
4. Urząd Skarbowy.
Czwarty i zarazem najtrudniejszy etap zakładania firmy czeka nas w Urzędzie Skarbowym. Ten etap u większości ludzi powoduje ból głowy. W urzędzie składamy formularz NIP-1 , będziemy musieli również wybrać formę rozliczenia z fiskusem. Do wyboru mamy 3 metody rozliczenia : zasady ogólne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz kartę podatkową. Każda z powyższych form rozliczenia ma swoje plusy i minusy tak więc jej wybór powinien być poprzedzony szczegółowa analizą. Więcej na temat metod rozliczania znajda Państwo w dziale podatki. W Urzędzie będziemy musieli również zdecydować czy będziemy płatnikami podatku od towarów i usług , w tym celu wypełniamy deklarację VAT-R. Zwolnienie od podatku VAT przysługuje małym podatnikom , których przychód nie przekroczył ustawowej wysokości, która zmienia się każdego roku. Formalności w Urzędzie Skarbowym są jak wiem z własnego doświadczenia największym wyzwaniem, dlatego też polecam lekturę uzupełniającą > formy opodatkowania
5. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ostatnim krokiem jest zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego. Zgłoszenia dokonujemy w ciągu 7 dni od daty podanej w formularzu NIP-1. Zgłoszenia siebie samego dokonujemy na formularzu ZUS ZFA W przypadku , gdy zatrudniamy inne osoby musimy każdego z osobna zgłosić na formularzu ZUS ZUA W przypadku gdy otwieramy po raz pierwszy działalność gospodarczą przysługuje nam ulga na składki do ZUS-u przez okres 2 lat.
6. Koniec.
Po dopełnieniu wszystkich powyższych kroków nasza firma staje się pełnoprawnym uczestnikiem stosunków gospodarczych.
Założenie własnej firmy jest procesem kilkuetapowym. W trakcie tego procesu będziemy musieli odwiedzić kilka urzędów oraz wypełnić szereg dokumentów.
1. Urząd Gminy.
Pierwszym etapem rejestracji indywidualnej działalności gospodarczej jest wizyta w Urzędzie Gminy w celu uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Wpis zawiera dane przyszłego przedsiębiorcy oraz rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej, (wg klasyfikacji PKD) Trzeba uważnie przeanalizować wg PKD czym będziemy się zajmować gdyż każdorazowe dopisanie następnej działalności kosztuje 50zł. Całkowity koszt uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej wynosi 100zł. Urząd ma według prawa 14 dni na załatwienie sprawy ale w zdecydowanej większości spraw (90%) czas oczekiwania na wpis wynosi do 3 dni.
2. Urząd Statystyczny.
Drugi etap to uzyskanie numeru REGON W tym celu wypełniamy formularz RG-1 ( Wniosek o wpis do Krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem) oraz składamy go osobiście lub wysyłamy pocztą do Urzędu Statystycznego. Formularz RG-1 możemy również złożyć w Urzędzie Gminy a ten prześle go do właściwego U.S. Uzyskanie numeru REGON jest bezpłatne.
3. Konto bankowe i pieczątka.
Trzeci etap to wyrobienie pieczątki firmowej, która potwierdza zawarte transakcje oraz założenia konta bankowego niezbędnego każdemu przedsiębiorcy do prowadzenia działalności gospodarczej. Prosimy o zapoznanie się z zestawieniem kont bankowych dla firm. Dokumenty potrzebne do otwarcia rachunku firmowego to dowód osobisty, wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz dokument potwierdzający nadanie nr REGON.
4. Urząd Skarbowy.
Czwarty i zarazem najtrudniejszy etap zakładania firmy czeka nas w Urzędzie Skarbowym. Ten etap u większości ludzi powoduje ból głowy. W urzędzie składamy formularz NIP-1 , będziemy musieli również wybrać formę rozliczenia z fiskusem. Do wyboru mamy 3 metody rozliczenia : zasady ogólne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz kartę podatkową. Każda z powyższych form rozliczenia ma swoje plusy i minusy tak więc jej wybór powinien być poprzedzony szczegółowa analizą. Więcej na temat metod rozliczania znajda Państwo w dziale podatki. W Urzędzie będziemy musieli również zdecydować czy będziemy płatnikami podatku od towarów i usług , w tym celu wypełniamy deklarację VAT-R. Zwolnienie od podatku VAT przysługuje małym podatnikom , których przychód nie przekroczył ustawowej wysokości, która zmienia się każdego roku. Formalności w Urzędzie Skarbowym są jak wiem z własnego doświadczenia największym wyzwaniem, dlatego też polecam lekturę uzupełniającą > formy opodatkowania
5. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ostatnim krokiem jest zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego. Zgłoszenia dokonujemy w ciągu 7 dni od daty podanej w formularzu NIP-1. Zgłoszenia siebie samego dokonujemy na formularzu ZUS ZFA W przypadku , gdy zatrudniamy inne osoby musimy każdego z osobna zgłosić na formularzu ZUS ZUA W przypadku gdy otwieramy po raz pierwszy działalność gospodarczą przysługuje nam ulga na składki do ZUS-u przez okres 2 lat.
6. Koniec.
Po dopełnieniu wszystkich powyższych kroków nasza firma staje się pełnoprawnym uczestnikiem stosunków gospodarczych.