B0hazard
19.12.2011, 22:51
Witam,
z góry chcę zaznaczyć że poradnik nie jest mojego autorstwa ale bardzo fajnie jest w nim wszystko opisane więc wstawiam go tutaj. Ostatnio zainteresowałem się tworzeniem filmów animacyjnych dlatego wstawiam tu ten poradnik a już nie długo poradniki jak tworzyć filmy w stylu mojego kolegi znanego z youtube pod nazwą DuDuL.
Wiele osób interesuje tworzenie w Adobe Photoshop ilustracji do plakatów i ulotek. W tym tutorialu postaram się w prosty sposób omówić metody tworzenia grafik w celu zaprezentowania ich na plakacie. Projekt ten został stworzony na potrzeby pokazu Go Media, ostateczny produkt naszej pracy będzie wyglądał następująco:
Zanim przedstawię szczegóły, pragnę zapoznać Was z ogólnym schematem działań:
Początkowym krokiem jest szkic na kartce papieru. Mógłbym napisać książkę o tym, jak rysować, jednak ten tutorial ma jedynie na celu ukazanie procesu – i kroków jakie powinniśmy wykonać – od gotowego szkicu, po skończony projekt gotowy do druku.
Narzędzia, których będziesz potrzebował:
Papier: Używam arkuszu typu Bristol. Ten rodzaj papieru jest dostatecznie wytrzymały, by znieść trudy wielokrotnego zmazywania i poprawiania. Jest również odpowiednio gruby, aby nie marszczyć się podczas kolorowania.
Ołówek: Zwykle używam automatycznego ołówka typu KOH-I-NOOR Technigraph 5611 Lead Holder. W tego rodzaju ołówkach rysik jest bardzo cienki, co znacznie ułatwia pracę i daje lepsze efekty w porównaniu ze zwykłym ołówkiem.
Gumka: Korzystam z gumki Staedtler Mars Plastic oraz ołówko-gumki Sanford Tuff Stuff.
Przy szkicowaniu bardzo ważne jest aby zacząć od podstawowych kształtów, nie przywiązując zbyt wielkiej wagi do precyzji. Na początku staraj się kreślić cienkie linie nie naciskając zbyt mocno ołówka, gdy zobaczysz, że osiągasz zamierzony kształt – przyciśnij ołówek mocniej i rysuj precyzyjniej.
Poniżej przedstawiam ogólny wstępny szkic:
Oraz zbliżenie mocniej zarysowanego kształtu:
Kilka słów dla dodania odwagi do rysowania: Myślę, że większość ilustratorów zbyt krytycznie podchodzi do swoich prac. Oczekują, że siadając przed kartką papieru powinni narysować dokładnie to, co sobie wyobrazili. W moim mniemaniu jest to niemal niemożliwe. Rysowanie to proces, który wymaga dużego nakładu czasu. Zwykle lubię przytaczać porównanie między dobrym pałkarzem w baseball’u, a dobrym grafikiem. Średnia najlepszych pałkarzy w wiodących ligach to 300, co znaczy, że trafiają średnio 3 razy na 10. Myślę, że podobna skuteczność jest rozsądnym wymaganiem dla ilustratora czy osoby pracjującej w Photoshopie. Jeśli uda mi się stworzyć 3 dobre szkice na 10 – jestem z siebie zadowolony.
Zatem odpręż się, kiedy tworzysz szkic. Przygotuj sobie wiele arkuszy papieru, rozluźnij się, nie poddawaj się po wielu nieudanych próbach, po prostu odsuń na bok gorsze arkusze i zacznij od nowa.
Poniżej zamieszczam skończony szkic:
Krok 2. Kolorowanie szkicu.
Narzędzia, których potrzebujesz:
Pędzel lub piórko, osobiście korzystam z cienkiego pędzla (grubości #1, #2 lub #3).
Tusz. Najlepiej zaopatrzyć się w grubszy tusz, przykładowo Higgins Waterproof Black India Ink.
Marker. Jakikolwiek czarny, niezmywalny marker się nada.
Oto przykładowy pędzel, którego używam – #0 Windsor & Newton z włosia wielbłąda. Równie dobrze maluje mi się pędzlami z syntetycznych tworzyw sztucznych jak nylon czy poliester. Możesz także zauważyć, że oklejam końcówkę pędzla taśmą, po to aby pędzel lepiej leżał w palcach. Wydaje mi się wówczas, że mam większą kontrolę nad tym, co tworzę.
Duże czarne obszary zamalowywuję markerem.
Warto obok klasycznych pędzelków używać także pióra, które daje Ci możliwość nakreślenia bardzo cienkich, wyraźnych linii. W niektórych miejscach na szkicu będziesz chciał mocno docisnąć piórko, aby stworzyć grubą linię, w innych wystarczy lekkie pociągnięcie. Warto poeksperymentować z siłą nacisku aby przekonać się jakie rezultaty można osiągnąć.
Kilka wskazówek: Po pierwsze, możesz stworzyć większą głębie w swoim rysunku. Obiekty, które powinny być bliżej Ciebie, spróbuj nakreślić grubszą kreską, natomiast dla tych w tle używaj cieńszych linii. To nada Twojemu szkicowi złudzenie głębi.
Jeśli w Twoim szkicu występują duże jasne obszary, na przykład źródło światła jest za obiektem, tuż przy jego krawiędzi – powinieneś stworzyć cieńszą linię aż do momentu, gdzie źródło światła się kończy, lub nawet przerwać linię w tym miejscu.
Zdarza się, że zamaczając pędzelek w tuszu nabierzesz go zbyt dużo, strzepnij wówczas pędzelek lub naszkicuj kilka linii w brudnopisie.
Bardzo ważne jest użycie odpowiedniego papieru. Na niektórych rodzajach papieru tusz będzie się paskudnie rozlewał. Najlepiej wybierz spośród różnych rodzajów Bristolu ten, który nadaje się najlepiej.
Jeśli masz do wypełnienia duże obszary czarnego kolory, posłuż się markerem.
Kiedy już zakończysz pracę z kolorowaniem, zwykle warto zaczekać przynajmniej godzinę, a następnie należy wymazać gumką linie nakreślone ołówkiem. Nie obawiaj się ścierania po tuszu, jednak upewnij się że jest odpowiednio suchy. Kiedy już tak będzie, nie powinieneś mieć problemów z wymazaniem wszystkich linii, które nakreśliłeś ołówkiem.
Krok 3. Skanowanie pracy. Kiedy Twój szkic jest gotowy, musisz zeskanować go w rozdzielczości 300 dpi.
Narzędzia, których potrzebujesz:
Skaner: Bardzo chciałbym mieć skaner wielkoformatowy. To znacznie ułatwiłoby moją pracę. Jednak póki co dysponuję 8.5×14 inchowym skanerem. Zwykle oznacza to, że muszę skanować moją pracę w kawałkach i składać w Photoshopie.
Adobe Photoshop lub Corel Painter. Osobiście używam Adobe Photoshop, jednak Painter może być w takich przypadkach lepszym rozwiązaniem. Korzystam z Photoshopa, ponieważ jestem do niego bardziej przyzwyczajony.
Poskładaj zeskanowane obrazy. Tak jak wspomniałem, często zdarza mi się skanować szkic w częściach, ponieważ jest on zbyt duży na mój skaner. Oto kilka wskazówek:
Jeśli masz zamiar dodać jakieś elementy jak tekst czy grafika do Twojego szkicu w Photoshopie, możesz teraz na chwilę zatrzymać się i przemyśleć, jak dużo miejsca będziesz potrzebował oraz rozplanować swój layout. Na przykład, jeśli chcesz dodać tekst poniżej ilustracji – jak dużo miejsca będziesz potrzebował? Jeśli dostosujesz rozmiar pola pracy, będziesz miał mnóstwo miejsca do wykorzystania podczas właściwej pracy w Photoshopie.
Oto finalny skan:
Krok 4. Stwórz dodatkową kopię w rozdzielczości 150 dpi. Kopię w większej rozdzielczości zostaw na później na osobnej warstwie, możesz ją ukryć klikając na ikonkę oka przy warstwie. Następnie stwórz nowy dokument Photoshopa o takich samych wymiarach, jednak rozdzielczości 150 dpi. Przeciągnij zawartość warstwy ze szkicem a następnie odpowiednio zmniejsz szkic za pomocą narzędzia Free Transform. Teraz gotową warstwę przeciągnij znów do pliku z wcześniejszym szkicem. Będziemy kolorować obrazek w mniejszej rozdzielczości aby szybciej się z tym uporać.
Krok 5: Stwórz nową warstwę z trybem mieszania Color pod warstwą ze szkicem. Twoje warstwy w Photoshopie powinny wyglądać następująco:
Górna warstwa: Szkic w 300 dpi (ukryta)
Środkowa warstwa: Szkic w 150 dpi z trybem mieszania multiply
Dolna warstwa: Białe tło
Krok 6: Kolorowanie pracy. Ten proces jest dosyć skomplikowany, nie będę w stanie opisać wszystkich kroków z tym związanych, ale postaram się przekazać kilka wskazówek:
Wypełnij główne kształty kolorem, który ma średnią wartość (nie za jasnym, nie za ciemnym – wybierz coś pośrodku). Następnie dodaj cienie oraz jasne elementy bazując na średnim kolorze.
Krok 8. Dopasuj warstwę z kolorami do szkicu w wysokiej rozdzielczości, który powinien znaleźć się na warstwie powyżej, z trybem mieszania Multiply.
Krok 9. Połącz wszystkie warstwy (Imag > Flatten Image lub Ctrl+Shift+E z zaznaczonymi warstwami) i zapisz obrazek. Gratulacje, Twoja praca jest gotowa!
Krok 10. Wyeksportuj obrazek do programu do grafiki wektorowej jak Adobe Illustrator lub Freehand czy Corel Draw. Osobiście preferuję Illustratora.
Krok 11. Dodaj tekst i grafikę w formacie wektorowym, aby nie stracić na jakości przy wydruku.
To wszystko!
Zdaję sobie sprawę, że ten tutorial bardzo ogólnie nakreślił temat, jednak moim zamierzeniem było przedstawić Wam bazowy zarys procesu projektowania ilustracji. Mam nadzieję, że rozumiesz już wiele aspektów związanych ze szkicowaniem, kolorowaniem i przygotowywaniem do druku w Photoshopie. Ja sam mógłbym spędzić kolejny dzień na pisaniu, jak to robić. Proszę miej na uwadze fakt, że nie jest to jedyny sposób na tworzenie tego typu prac. Jest to sposób, który sprawdza się w mojej pracy i dlatego chciałem go opisąć. Sam zapewne znajdziesz w trakcie eksperymentowania wiele metod, które ułatwią Ci pracę!
Ten tutorial jest autorstwa Billa z GoMediaZine. Został przetłumaczony i zamieszczony za zgodą Go Media Inc. Wybrałem ten materiał, ponieważ uważam że w ciekawy sposób opisuje podejście do pracy profesjonalistów, jakimi niewątpliwie są artyści z Go Media. Choć jest on nieco inny niż pozostałe materiały z eduweb.pl, mam nadzieję, że czytaliście go z zainteresowaniem.
z góry chcę zaznaczyć że poradnik nie jest mojego autorstwa ale bardzo fajnie jest w nim wszystko opisane więc wstawiam go tutaj. Ostatnio zainteresowałem się tworzeniem filmów animacyjnych dlatego wstawiam tu ten poradnik a już nie długo poradniki jak tworzyć filmy w stylu mojego kolegi znanego z youtube pod nazwą DuDuL.
Wiele osób interesuje tworzenie w Adobe Photoshop ilustracji do plakatów i ulotek. W tym tutorialu postaram się w prosty sposób omówić metody tworzenia grafik w celu zaprezentowania ich na plakacie. Projekt ten został stworzony na potrzeby pokazu Go Media, ostateczny produkt naszej pracy będzie wyglądał następująco:
Zanim przedstawię szczegóły, pragnę zapoznać Was z ogólnym schematem działań:
- Sporządzenie szkicu ołówkiem
- Kolorowanie szkicu
- Skanowanie obrazka w rozdzielczości 300 dpi
- Stworzenie kopii obrazka w rozdzielczości 150 dpi
- Stworzenie w Photoshopie warstwy „color” pod warstwą z obrazkiem, której tryb mieszania ustalamy na „multiply”
- Kolorowanie obrazka
- Usunięcie warstwy z obrazkiem i powrót do pracy z obrazkiem w 300 dpi
- Umieszczenie obrazka w rozdzielczości 300 dpi nad warstwą „color”
- Połączenie warstw i zapisanie pracy
- Dodanie tekstu i grafik
- Sporządzenie ostatecznej wersji pracy
Początkowym krokiem jest szkic na kartce papieru. Mógłbym napisać książkę o tym, jak rysować, jednak ten tutorial ma jedynie na celu ukazanie procesu – i kroków jakie powinniśmy wykonać – od gotowego szkicu, po skończony projekt gotowy do druku.
Narzędzia, których będziesz potrzebował:
Papier: Używam arkuszu typu Bristol. Ten rodzaj papieru jest dostatecznie wytrzymały, by znieść trudy wielokrotnego zmazywania i poprawiania. Jest również odpowiednio gruby, aby nie marszczyć się podczas kolorowania.
Ołówek: Zwykle używam automatycznego ołówka typu KOH-I-NOOR Technigraph 5611 Lead Holder. W tego rodzaju ołówkach rysik jest bardzo cienki, co znacznie ułatwia pracę i daje lepsze efekty w porównaniu ze zwykłym ołówkiem.
Gumka: Korzystam z gumki Staedtler Mars Plastic oraz ołówko-gumki Sanford Tuff Stuff.
Przy szkicowaniu bardzo ważne jest aby zacząć od podstawowych kształtów, nie przywiązując zbyt wielkiej wagi do precyzji. Na początku staraj się kreślić cienkie linie nie naciskając zbyt mocno ołówka, gdy zobaczysz, że osiągasz zamierzony kształt – przyciśnij ołówek mocniej i rysuj precyzyjniej.
Poniżej przedstawiam ogólny wstępny szkic:
Oraz zbliżenie mocniej zarysowanego kształtu:
Kilka słów dla dodania odwagi do rysowania: Myślę, że większość ilustratorów zbyt krytycznie podchodzi do swoich prac. Oczekują, że siadając przed kartką papieru powinni narysować dokładnie to, co sobie wyobrazili. W moim mniemaniu jest to niemal niemożliwe. Rysowanie to proces, który wymaga dużego nakładu czasu. Zwykle lubię przytaczać porównanie między dobrym pałkarzem w baseball’u, a dobrym grafikiem. Średnia najlepszych pałkarzy w wiodących ligach to 300, co znaczy, że trafiają średnio 3 razy na 10. Myślę, że podobna skuteczność jest rozsądnym wymaganiem dla ilustratora czy osoby pracjującej w Photoshopie. Jeśli uda mi się stworzyć 3 dobre szkice na 10 – jestem z siebie zadowolony.
Zatem odpręż się, kiedy tworzysz szkic. Przygotuj sobie wiele arkuszy papieru, rozluźnij się, nie poddawaj się po wielu nieudanych próbach, po prostu odsuń na bok gorsze arkusze i zacznij od nowa.
Poniżej zamieszczam skończony szkic:
Krok 2. Kolorowanie szkicu.
Narzędzia, których potrzebujesz:
Pędzel lub piórko, osobiście korzystam z cienkiego pędzla (grubości #1, #2 lub #3).
Tusz. Najlepiej zaopatrzyć się w grubszy tusz, przykładowo Higgins Waterproof Black India Ink.
Marker. Jakikolwiek czarny, niezmywalny marker się nada.
Oto przykładowy pędzel, którego używam – #0 Windsor & Newton z włosia wielbłąda. Równie dobrze maluje mi się pędzlami z syntetycznych tworzyw sztucznych jak nylon czy poliester. Możesz także zauważyć, że oklejam końcówkę pędzla taśmą, po to aby pędzel lepiej leżał w palcach. Wydaje mi się wówczas, że mam większą kontrolę nad tym, co tworzę.
Duże czarne obszary zamalowywuję markerem.
Warto obok klasycznych pędzelków używać także pióra, które daje Ci możliwość nakreślenia bardzo cienkich, wyraźnych linii. W niektórych miejscach na szkicu będziesz chciał mocno docisnąć piórko, aby stworzyć grubą linię, w innych wystarczy lekkie pociągnięcie. Warto poeksperymentować z siłą nacisku aby przekonać się jakie rezultaty można osiągnąć.
Kilka wskazówek: Po pierwsze, możesz stworzyć większą głębie w swoim rysunku. Obiekty, które powinny być bliżej Ciebie, spróbuj nakreślić grubszą kreską, natomiast dla tych w tle używaj cieńszych linii. To nada Twojemu szkicowi złudzenie głębi.
Jeśli w Twoim szkicu występują duże jasne obszary, na przykład źródło światła jest za obiektem, tuż przy jego krawiędzi – powinieneś stworzyć cieńszą linię aż do momentu, gdzie źródło światła się kończy, lub nawet przerwać linię w tym miejscu.
Zdarza się, że zamaczając pędzelek w tuszu nabierzesz go zbyt dużo, strzepnij wówczas pędzelek lub naszkicuj kilka linii w brudnopisie.
Bardzo ważne jest użycie odpowiedniego papieru. Na niektórych rodzajach papieru tusz będzie się paskudnie rozlewał. Najlepiej wybierz spośród różnych rodzajów Bristolu ten, który nadaje się najlepiej.
Jeśli masz do wypełnienia duże obszary czarnego kolory, posłuż się markerem.
Kiedy już zakończysz pracę z kolorowaniem, zwykle warto zaczekać przynajmniej godzinę, a następnie należy wymazać gumką linie nakreślone ołówkiem. Nie obawiaj się ścierania po tuszu, jednak upewnij się że jest odpowiednio suchy. Kiedy już tak będzie, nie powinieneś mieć problemów z wymazaniem wszystkich linii, które nakreśliłeś ołówkiem.
Krok 3. Skanowanie pracy. Kiedy Twój szkic jest gotowy, musisz zeskanować go w rozdzielczości 300 dpi.
Narzędzia, których potrzebujesz:
Skaner: Bardzo chciałbym mieć skaner wielkoformatowy. To znacznie ułatwiłoby moją pracę. Jednak póki co dysponuję 8.5×14 inchowym skanerem. Zwykle oznacza to, że muszę skanować moją pracę w kawałkach i składać w Photoshopie.
Adobe Photoshop lub Corel Painter. Osobiście używam Adobe Photoshop, jednak Painter może być w takich przypadkach lepszym rozwiązaniem. Korzystam z Photoshopa, ponieważ jestem do niego bardziej przyzwyczajony.
Poskładaj zeskanowane obrazy. Tak jak wspomniałem, często zdarza mi się skanować szkic w częściach, ponieważ jest on zbyt duży na mój skaner. Oto kilka wskazówek:
- Połóż szkic w ten sposób, aby jedna krawędź pokrywała się z krawędzią skanera, po zeskanowaniu nie odrywając kartki przeciągnij ją po tej krawędzi. Dzięki temu Twój skan nie będzie obrócony co ułatwi składanie wszystkiego do kupy w Photoshopie
- Skanuj w rozdzielczości 300 dpi. Jest to rozdzielczość odpowiednia do druku. Zwykle zmniejszam nieco później moją pracę, jednak lepiej zacząć przy większej rozdzielczości niż trzeba, niż przy mniejszej.
- Wyrównaj wszystkie zeskanowane kawałki w Photoshopie. Ustawienie trybu mieszania warstw na multiply powinno ułatwić to zadanie.
Jeśli masz zamiar dodać jakieś elementy jak tekst czy grafika do Twojego szkicu w Photoshopie, możesz teraz na chwilę zatrzymać się i przemyśleć, jak dużo miejsca będziesz potrzebował oraz rozplanować swój layout. Na przykład, jeśli chcesz dodać tekst poniżej ilustracji – jak dużo miejsca będziesz potrzebował? Jeśli dostosujesz rozmiar pola pracy, będziesz miał mnóstwo miejsca do wykorzystania podczas właściwej pracy w Photoshopie.
Oto finalny skan:
Krok 4. Stwórz dodatkową kopię w rozdzielczości 150 dpi. Kopię w większej rozdzielczości zostaw na później na osobnej warstwie, możesz ją ukryć klikając na ikonkę oka przy warstwie. Następnie stwórz nowy dokument Photoshopa o takich samych wymiarach, jednak rozdzielczości 150 dpi. Przeciągnij zawartość warstwy ze szkicem a następnie odpowiednio zmniejsz szkic za pomocą narzędzia Free Transform. Teraz gotową warstwę przeciągnij znów do pliku z wcześniejszym szkicem. Będziemy kolorować obrazek w mniejszej rozdzielczości aby szybciej się z tym uporać.
Krok 5: Stwórz nową warstwę z trybem mieszania Color pod warstwą ze szkicem. Twoje warstwy w Photoshopie powinny wyglądać następująco:
Górna warstwa: Szkic w 300 dpi (ukryta)
Środkowa warstwa: Szkic w 150 dpi z trybem mieszania multiply
Dolna warstwa: Białe tło
Krok 6: Kolorowanie pracy. Ten proces jest dosyć skomplikowany, nie będę w stanie opisać wszystkich kroków z tym związanych, ale postaram się przekazać kilka wskazówek:
Wypełnij główne kształty kolorem, który ma średnią wartość (nie za jasnym, nie za ciemnym – wybierz coś pośrodku). Następnie dodaj cienie oraz jasne elementy bazując na średnim kolorze.
- Przejdź do warstwy ze szkicem i za pomocą narzędzia Magic Wand zaznacz obszar, który chcesz pokolorować, następnie wróć do warstwy Color aby kolorować. W ten sposób nie musisz się przejmować, że wydziesz poza linię.
- Dobrym pomysłem może być kolorowanie stałymi kolorami na jednej warstwie, a dodawanie cieni na innej, podobnie rozjaśnień. Generalnie korzystanie z większej ilości warstw może oszczędzić Ci czasu przy pomyłce.
- Określ kolory, z których będziesz korzystał. Zwykle na początku wybieram bardzo ograniczoną paletę barw. Wiele moich prac z tego powodu wygląda bardzo jednolicie, jeśli chodzi o kolor. W pewnym sensie jest to sztuczka, jednak przyznaję – nie mam najlepszego oka do kolorów.
- Możesz również skorzystać z fotografii w procesie kolorowania, aby nadać teksturę.
Krok 8. Dopasuj warstwę z kolorami do szkicu w wysokiej rozdzielczości, który powinien znaleźć się na warstwie powyżej, z trybem mieszania Multiply.
Krok 9. Połącz wszystkie warstwy (Imag > Flatten Image lub Ctrl+Shift+E z zaznaczonymi warstwami) i zapisz obrazek. Gratulacje, Twoja praca jest gotowa!
Krok 10. Wyeksportuj obrazek do programu do grafiki wektorowej jak Adobe Illustrator lub Freehand czy Corel Draw. Osobiście preferuję Illustratora.
Krok 11. Dodaj tekst i grafikę w formacie wektorowym, aby nie stracić na jakości przy wydruku.
To wszystko!
Zdaję sobie sprawę, że ten tutorial bardzo ogólnie nakreślił temat, jednak moim zamierzeniem było przedstawić Wam bazowy zarys procesu projektowania ilustracji. Mam nadzieję, że rozumiesz już wiele aspektów związanych ze szkicowaniem, kolorowaniem i przygotowywaniem do druku w Photoshopie. Ja sam mógłbym spędzić kolejny dzień na pisaniu, jak to robić. Proszę miej na uwadze fakt, że nie jest to jedyny sposób na tworzenie tego typu prac. Jest to sposób, który sprawdza się w mojej pracy i dlatego chciałem go opisąć. Sam zapewne znajdziesz w trakcie eksperymentowania wiele metod, które ułatwią Ci pracę!
Ten tutorial jest autorstwa Billa z GoMediaZine. Został przetłumaczony i zamieszczony za zgodą Go Media Inc. Wybrałem ten materiał, ponieważ uważam że w ciekawy sposób opisuje podejście do pracy profesjonalistów, jakimi niewątpliwie są artyści z Go Media. Choć jest on nieco inny niż pozostałe materiały z eduweb.pl, mam nadzieję, że czytaliście go z zainteresowaniem.