David
06.03.2011, 13:52
Wprowadzenie
Risen to stworzona przez studio Piranha Bytes gra z gatunku cRPG, będąca pierwszym projektem niemieckiej grupy od czasu wydania trzeciej odsłony Gothica. Produkt nie wiąże się w żaden sposób z sagą o przygodach Bezimiennego, gdyż nie pozwoliły na to prawa autorskie, pozostałe przy firmie JoWood.
Akcja tytułu rozpoczyna się na wyspie, której centralnym punktem jest czynny wulkan. Wokół niego ukształtował się zróżnicowany krajobraz, w którym można dostrzec góry, tereny bagniste czy kamieniste wybrzeża. Obszar obfituje w zróżnicowane gatunki fauny i flory oraz liczne, przemieszczające się częstokroć w grupach potwory. Wulkaniczną wyspę zamieszkują też ludzie i przedstawiciele innych ras. Próżno jednak szukać tu orków, krasnoludów czy elfów.
Gracz wciela się w postać zwykłego śmiertelnika, który stale uczy się, jak radzić sobie w niebezpiecznym świecie. Zadaniem bohatera jest eksploracja terenu i wykonywanie misji, które zlecają mu postacie niezależne (NPC) lub przywódcy frakcji obecnych na wyspie. Realizacja questów owocuje przyznaniem punktów doświadczenia oraz zapłatą w lokalnej walucie, za którą u handlarzy można kupić nowe typy broni albo jedzenie. Odnowienie zdrowia bohatera jest bowiem możliwe nie tylko za pomocą leczniczych mikstur, lecz również poprzez spożywanie posiłków i odpoczynek. Wraz z postępami w rozgrywce bohater otwiera kolejne rozdziały fabuły, które skłaniają go do zgłębiania umiejętności posługiwania się bronią jedno- i dwuręczną (mieczami, toporami, łukami itp.) oraz nauki zaklęć. Wydarzenia dziejące się w wirtualnym świecie sprawiają też, że od czasu do czasu heros komentuje swoje przeżycia krótkimi monologami.
Sterowanie śmiałkiem odbywa się za pośrednictwem myszy i klawiatury. Bohaterowi towarzyszymy dzień i noc, obserwując przy tym zmienne warunki pogodowe i dopracowaną grafikę – sylwetki niektórych osób wykonano przy użyciu 6 tys. wielokątów, a do przedstawienia terenu wykorzystano technologię HDR. Całość warstwy technicznej dopełniono użyciem komercyjnych modułów w rodzaju silnika Ageia Physx oraz ścieżką dźwiękową, skomponowaną przez Kaiego Rosenkranza.
Wymagania
Minimalna konfiguracja:
OS: Win XP
CPU: 2.0 GHz
GPU: Direct X 9.1; Pixel Shader 3.0; 256 MB (GeForce 7900 - ATI 1800)
RAM: 1 GB
HDD: ~2.5 GB
Zalecana konfiguracja:
OS Win XP or Vista
CPU: 3.0 GHz Dual Core
GPU: Direct X 9.1; Pixel Shader 3.0; 512 MB (GeForce 8800 - ATI Radeon HD 2900)
RAM: 2 GB
HDD: ~2.5 GB
Miejsce akcji
Akcja tytułu rozpoczyna się na wyspie, której centralnym punktem jest czynny wulkan. Wokół niego ukształtował się zróżnicowany krajobraz, w którym można dostrzec góry, tereny bagniste czy kamieniste wybrzeża. Obszar obfituje w zróżnicowane gatunki fauny i flory oraz liczne, przemieszczające się częstokroć w grupach potwory. Wulkaniczną wyspę zamieszkują też ludzie i przedstawiciele innych ras. Próżno jednak szukać tu orków, krasnoludów czy elfów.
Fabuła
Gracz wciela się w postać zwykłego śmiertelnika, który stale uczy się, jak radzić sobie w niebezpiecznym świecie. Zadaniem bohatera jest eksploracja terenu i wykonywanie misji, które zlecają mu postacie niezależne (NPC) lub przywódcy frakcji obecnych na wyspie. Realizacja questów owocuje przyznaniem punktów doświadczenia oraz zapłatą w lokalnej walucie, za którą u handlarzy można kupić nowe typy broni albo jedzenie. Odnowienie zdrowia bohatera jest bowiem możliwe nie tylko za pomocą leczniczych mikstur, lecz również poprzez spożywanie posiłków i odpoczynek. Wraz z postępami w rozgrywce bohater otwiera kolejne rozdziały fabuły, które skłaniają go do zgłębiania umiejętności posługiwania się bronią jedno- i dwuręczną (mieczami, toporami, łukami itp.) oraz nauki zaklęć. Wydarzenia dziejące się w wirtualnym świecie sprawiają też, że od czasu do czasu heros komentuje swoje przeżycia krótkimi monologami.
Sterowanie
Sterowanie śmiałkiem odbywa się za pośrednictwem myszy i klawiatury. Bohaterowi towarzyszymy dzień i noc, obserwując przy tym zmienne warunki pogodowe i dopracowaną grafikę – sylwetki niektórych osób wykonano przy użyciu 6 tys. wielokątów, a do przedstawienia terenu wykorzystano technologię HDR. Całość warstwy technicznej dopełniono użyciem komercyjnych modułów w rodzaju silnika Ageia Physx oraz ścieżką dźwiękową, skomponowaną przez Kaiego Rosenkranza.
Wymagania
Minimalna konfiguracja:
OS: Win XP
CPU: 2.0 GHz
GPU: Direct X 9.1; Pixel Shader 3.0; 256 MB (GeForce 7900 - ATI 1800)
RAM: 1 GB
HDD: ~2.5 GB
Zalecana konfiguracja:
OS Win XP or Vista
CPU: 3.0 GHz Dual Core
GPU: Direct X 9.1; Pixel Shader 3.0; 512 MB (GeForce 8800 - ATI Radeon HD 2900)
RAM: 2 GB
HDD: ~2.5 GB