Odjechani.com.pl

Pełna wersja: Organizowanie zbiórek publicznych oraz małych loterii
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
W całej Polsce co jakiś czas organizowane są imprezy przez organizacje pozarządowe, organizacje pożytku publicznego, stowarzyszenia i fundacje. Celem tego jest promowanie swoich usług m.in. dla osób niepełnosprawnych. Imprezy takie w zależności od rejonu Polski są różnie nazywane. Na przykład w Szczecinie występuje pod nazwą "Pod Platanami" gdzie co rok w parku różne organizacje i fundacje rozstawiają swoje namioty i przez cały dzień się reklamują. Czasami można się przebadać. Kobiety mogą zbadać piersi. Bywają też darmowe kursy udzielania pierwszej pomocy. Organizowane są też loterie fantowe (fanty są przekazywane od darczyńców np. hurtownie zabawek lub księgarnie), dzięki którym uzyskane pieniądze są przeznaczane dla osób niepełnosprawnych np. na zakup wózka inwalidzkiego. Nie dawno wszedł nowy przepis dotyczący właśnie urządzania takich zbiórek publicznych. Poniżej podaję o czym ten przepis mówi (wersja przetłumaczona z języka prawniczego, która zajmuje około 60 stron na język polski Auc )
  1. Z dniem 30 marca 2012 r. kompetencje dyrektorów izb celnych w zakresie przyjmowania zgłoszeń tzw. małych loterii fantowych przejęli naczelnicy urzędów celnych. We wszystkich wzorach pism należy zmienić adresata, zgodnie z terytorialnymi kompetencjami konkretnego Naczelnika Urzędu Celnego.

  2. Zwrócić uwagę na wymóg wskazania celu loterii lub zbiórki publicznej. Nie wystarczy bowiem stwierdzenie: „na cele statutowe”, ale sprecyzować go dokładnie (np. na zakup konkretnego sprzętu czy usługi rehabilitacyjnej), ale mieszczącego się w ogólnych celach statutowych organizacji. I następnie zebrane pieniądze wykorzystać wyłącznie na ten wskazany w regulaminie konkretny cel.

  3. Przestrzegać terminy! Jeżeli zgłoszenie loterii musi być dokonane nie później niż 30 dni przed jej rozpoczęciem, to nie należy czekać do ostatniej chwili, lecz przyspieszyć to przynajmniej o dalsze 2 tygodnie, uwzględniając w ten sposób dni świąteczne, drogę pocztową i inne przeszkody.

  4. Aby nie było wątpliwości co do wartości fantów i jasności ich rozliczenia – zawsze należy mieć dokładny wykaz fantów z ich orientacyjną, ale realną ceną (wartością). Cena losu nie może być niższa niż wartość wygranego fantu. I wartość tych wygrywających losów nie może być mniejsza niż 30% łącznej ceny przeznaczonych do sprzedaży losów. Oznacza to, że do 70% całej puli losów może być tzw. pustych. Łączna wartość takich losów nie może przekroczyć 11315 zł.

  5. Zaświadczenia o uzyskanej wygranej dotyczą na ogół tylko fantów o większej wartości i należy tego unikać. Druki takiego zaświadczenia należy bowiem mieć już w czasie loterii, a ich zamówienie należy składać do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie i płacić za każdy egzemplarz 17 zł.

  6. Określenie wartości puli wygranych losów – 9560,83 zł. odnosi się tylko do roku 2012 i w następnym będzie nieco wyższa.

  7. Przy zbiórce publicznej najlepiej wykorzystywać przepis art. 13 ust. 3 Ustawy
    o zbiórkach publicznych – czyli, że pozwolenie na zbiórkę nie jest potrzebne, gdy przeprowadza się ją w lokalach prywatnych wśród grona znajomych i osobiście (firmy prywatne też mogą należeć do grona znajomych).

  8. Jeżeli wniosek o zezwolenie na zbiórkę publiczną składa organizacja pożytku publicznego, to zwolniona jest od obowiązującej opłaty (82 zł.) tylko wtedy, gdy celem zbiórki jest zebranie pieniędzy na koszty przedsięwzięcia związane są wyłącznie w związku nieodpłatną działalnością tej organizacji.

  9. W urzędzie udzielającym zezwolenia na publiczną zbiórkę należy się upewnić, czy po jej zakończeniu musi być ogłoszenie w prasie, czy wystarczy na własnej stronie internetowej (jest to już coraz częściej honorowane).
Dobre są te nowe przepisy.