Witaj szanowny Gościu na forum Odjechani.com.pl. Serdecznie zachęcamy do rejestracji. Tylko u nas tak przyjazna atmosfera. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować i dołączyć do grona Odjechanych!

Strona odjechani.com.pl może przechowywać Twoje dane osobowe, które w niej zamieścisz po zarejestrowaniu konta. Odjechani.com.pl wykorzystuje również pliki cookies (ciasteczka), odwiedzając ją wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie oraz rejestrując konto wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w ramach funkcjonowania serwisu. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Pozdrawiamy!


Tajemnice umysłu - Mózg
#1
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, co tak naprawdę sprawia, że jesteś istotą rozumną? Taką, która potrafi myśleć, podejmować decyzję i mieć uczucia? Co sprawia, że tak jest? Co daje nam aż takie możliwości? Odpowiedź kryje się w naszej głowie… Pod szczelnie zamkniętą kopułą, trwa wieczna burza neuronów, sterująca naszym organizmem. Mózg ludzki, to najdoskonalsza część naszego ciała. Można go porównać do niewyobrażalnie potężnego komputera przyszłości, którego obecni inżynierowie, nie będą w stanie stworzyć jeszcze przez wiele, wiele lat. Drzemie w nim ogromny potencjał, którego zgłębienie, otwiera przed nami wszelakie wrota na ścieżce naszego życia. Mówi się, że średnio korzystamy z około 10% naszego mózgu. Prawda jest taka, że przeciętny człowiek, używa zaledwie 1% jego potencjału. Pomyśl więc zatem jakie możliwości niesie za sobą samorozwój intelektualny.

Waga naszego mózgu to przeciętnie 1,5kg. Posiada on około tryliona komórek mózgowych, w skład których wchodzi 100 miliardów komórek aktywnych. Wszystkie są w stanie utworzyć około 20 tysięcy nowych połączeń. Możliwości te sprawiają, że pojemność mózgu jest praktycznie nieograniczona. Szacowana ilość możliwości połączeń, to nawet 1000 trylionów.


W rzeczywistości jesteś posiadaczem trzech mózgów. Ułożone w warstwach od najstarszego do najmłodszego:
  • Mózg gadzi – Jest to główny ośrodek instynktów
  • Mózg ssaczy – Główny ośrodek emocjonalny odpowiadający za uczucia
  • Kora mózgowa – Główny ośrodek myślenia


Nasz wewnętrzny komputer posiada również dwie współpracujące ze sobą w harmonii półkule:
  • Lewa (ścisła), która odpowiada za przetwarzanie logicznych i matematycznych informacji, czyli wszelkiego rodzaju cyfry, kolejności, liczby, jak i myślenie analityczne.
  • Prawa (humanistyczna, kreatywna), która jest odpowiedzialna przede wszystkim za wyobraźnię, relacje przestrzenne, rytm, muzykę, myślenie syntetyczne itd.

Im częściej posługujemy się obiema półkulami jednocześnie, tym lepiej na tym wychodzimy. Nasza pamięć, jak i efektywność myślenia, znacznie wtedy wzrasta, a nauka staje się dużo przyjemniejsza i prostsza. Pośrodku, pomostem łączącym obie strony, jest corpus callosum - System składający się z 300 milionów komórek nerwowych, który przekazuje dzięki procesom elektrochemicznym informacje napływające z jednej półkuli do drugiej.


Pracę mózgu możemy zaobserwować w kilku różnych rodzajach fal.
  • Fale beta - częstotliwość - 12 do ok. 28 Hz. Określają one stan trudności koncentracji, rozbieganych myśli, pośpiechu w podejmowaniu decyzji itd. Jest to zwyczajny tryb gotowości naszego mózgu.

  • Fale alfa - częstotliwość - 8 do 13 Hz. Emitowane są podczas stanu całkowitego relaksu lub medytacji. To w tym stanie marzymy, oddajemy się fantazjom i doświadczamy podwyższonej koncentracji. To stan największej chłonności informacji. Zapamiętujemy i uczymy się wtedy dużo szybciej.

  • Fale theta - częstotliwość - 4 do 7 Hz. Występują podczas medytacji, transu lub hipnozy.

  • Fale delta - częstotliwość - Od ok. 0,5 do 3 Hz. Występują w stanie najgłębszego snu lub podczas głębokiej medytacji.


Przechowywanie przez mózg nieograniczonych pokładów informacji odbywa się dzięki specyficznym funkcjom działania mózgu jak na przykład:
  • Zdolność asocjacji - Czyli możliwość dokonywania wszelkiego rodzaju skojarzeń, nawet tych najdalszych.

  • Schematy i wzory - Umiejętność ich tworzenia, która staje się automatycznie wykonywaną sekwencją codziennych czynności.

  • Potrzeba zrozumienia sensu - Jedna z potrzeb mózgu do wyciągania do wyciągania wniosków i łączenia faktów na podstawie dostarczonych mu informacji.

  • Skok kwantowy - Olśnienie... Umiejętność wskoczenia do tematu niestandardowo, nie od początku, lecz w połowie drogi.

  • Sekwencja - Mózg magazynuje wszelkiego rodzaju wiadomości, z jakimi
    zetknął się podczas swojego życia. Są one zakodowane według określonej
    sekwencji.

  • Gotowość - Mózg pracuje bez przerwy, non stop.

  • Kontradykcja - Jeśli do naszego mózgu docierają informacje sprzeczne z tymi, które ma już zakorzenione, będzie on protestował i starał się unieważnić tę informację.

  • Atencja - Mózg jest w stanie ogarniać swoją uwagą całość informacji lub
    skupić się jedynie na jej części.

  • Stan aktywności - Mózg zawsze dąży do połączenia nowo otrzymanych informacji w sensowną całość.

Fakty nie pozostawiają wątpliwości, że mózg jest bardzo potężnym narzędziem. Wiedza na jego temat nie jest nam obca, pytanie tylko, co zrobimy dalej? Rozwój intelektu i poszerzanie horyzontów, czy zaprzestanie na tym co już osiągnęliście? Ktoś mądry powiedział kiedyś piękne słowa "Kto nie idzie naprzód, cofa się". Myślę, że warto je przemyśleć ;)

Cykl - Tajemnice umysłu
  Odpowiedz
#2
To ja też swoje trzy grosze dorzucę ;)
Bardzo ciekawe jest to, że mózg człowieka doskonale potrafi sobie radzić z przeładowaniem bodźcami. Ignoruje te mniej ważne, nie przynoszące nowych informacji (stan ten nazywamy habituacją), w każdym jednak momencie może uwrażliwić się na określony typ stymulacji (sensytyzacja).

Nadmiar bodźców może być dla mózgu niebezpieczny, ale równie groźny, a czasem i bardziej, szkodliwy może być niedobór bodźców. Jeśli zaniedbujesz swój mózg, nie maltretując go nowymi zadaniami, nie angażujesz go w rozwiązywanie problemów tkanka mózgowa zwyczajnie zaczyna gnuśnieć, degenerować się i obumierać :OO
Stymulowanie mózgu to klucz do jego rozwoju, dzieci które przebywają w miejscach, gdzie dzieje się wokół nich wiele, oddziałuje na nie wiele bodźców, rozwijają się znacznie szybciej niż ich rówieśnicy pozbawieni takiej możliwości.
Dzięki nauce w mózgu powstają nowe połączenia między komórkami nerwowymi. Stymulacja umysłu przez angażowanie go w coraz to nowe, interesujące zadania, łamigłówki ( tę kostkę Kuba ciągle pamiętam) kontakt z różnorodnymi bodźcami, aktywuje go i napędza tworzenie nowych komórek nerwowych i połączeń neuronalnych. Resumując - każdy z nas jest kowalem wykuwającym nasz intelekt i umysłową sprawność, więc młoty w dłoń :D

I jeszcze dwie ciekawostki :
Badania nad żonglerką wykazały, że żonglowanie powoduje zmiany w mózgu już po 7 dniach ćwiczeń.
Mózg Einsteina był zbliżony wielkością do innych ludzkich mózgów. Natomiast w obszarze, który jest odpowiedzialny za matematykę i percepcję przestrzenną, jego mózg był większy o 35% niż u przeciętnych ludzi.
  Odpowiedz
#3
synonim11 napisał(a):Badania nad żonglerką wykazały, że żonglowanie powoduje zmiany w mózgu już po 7 dniach ćwiczeń.

Swojego czasu uczyłem się żonglerki trzema piłeczkami. Było mi to potrzebne w nauce szybkiego czytania, a czynność ta, idealnie wpływa na percepcje. Motyw samej nauki tego bajeru jest męczący z początku, plecy siadają od podnoszenia piłeczek, heh, dlatego polecam trening nad łóżkiem ;) W którejś książce kiedyś wyczytałem, że najwięcej informacji poznanych w ciągu dnia, przyswajanych zostaje w nocy podczas głębokiego snu. Zauważyłem to właśnie przy zabawie z żonglowaniem. Ćwiczyłem może 30 minut dziennie, 2x po 15min i powiem Ci że największe skoki w umiejętnościach miałem każdego ranka... Bez rozgrzewki zadziwiałem sam siebie, a po chwili było widać już wielką różnicę. Bodajże 4/5 dnia mogłem już śmiało sobie rzucać jajkami w kuchni ;)

Naprawdę bardzo rozwijająca umiejętność, którą łatwo i dość szybko jest ogarnąć. Podczas nauki zalecam również zabawę jedną ręką z dwiema piłeczkami. Idzie to ogarnąć w 5 min bez wcześniejszej nauki, a wrażenie robi niesamowite ;)
  Odpowiedz
#4
wszystko zrozumiałem ale powiedz mi jak intensywniej używać pamięci (chodzi o np. odpowiedzi w szkole) dlaczego przez stres wszystko zapominam i nic nie mogę powiedzieć anie sobie przypomnieć
jeżeli jest na to jakiś sposób napisz go tutaj
Życie nie ma ścieżek na skróty.
[Obrazek: 9dLeST2.png]


  Odpowiedz
#5
(07.10.2012, 00:58)Buhay napisał(a): [*]Fale alfa - częstotliwość - 8 do 13 Hz. Emitowane są podczas stanu całkowitego relaksu lub medytacji. To w tym stanie marzymy, oddajemy się fantazjom i doświadczamy podwyższonej koncentracji. To stan największej chłonności informacji. Zapamiętujemy i uczymy się wtedy dużo szybciej.

[*]Fale theta - częstotliwość - 4 do 7 Hz. Występują podczas medytacji, transu lub hipnozy.

Maleńkie sprostowania: hipnoza, autohipnoza bądź też hipnoza pośrednia (mam na myśli hipnozę w ogólnym jej pojęciu), występuje także w stanie alfa, co prawda w theta jest to głębszy poziom, ale z transem hipnotycznym mamy do czynienia już w alfa.
  Odpowiedz
#6
szybcior1998 napisał(a):wszystko zrozumiałem ale powiedz mi jak intensywniej używać pamięci (chodzi o np. odpowiedzi w szkole) dlaczego przez stres wszystko zapominam i nic nie mogę powiedzieć anie sobie przypomnieć
jeżeli jest na to jakiś sposób napisz go tutaj
No właśnie stres jest przyczyną zapominania większości informacji. Twój mózg mimowolnie większość uwagi poświęca zagrożeniu jakie może wyniknąć w późniejszym czasie. Tutaj miałem na myśli oblanie testu. Zrób inaczej wmów sobie ,że zdasz. Uczyłeś się pilnie więc nic nie jest wstanie tobie zagrozić. Jeśli wyeliminujesz ten problem, lepiej będziesz pamiętał większość lub nawet wszystko czego się uczyłeś :)
  Odpowiedz
#7
1%?! No nie wiem, ludzie przeciętnie wg. urządzeń pomiarowych używają przynajmniej 15 % swojego mózgu nie wspominając już o wahaniach, które średnio dały by dużo więcej. Z drugiej strony ludzki mózg to zagadka i na jego temat w zasadzie niewiele wiemy. Niektórzy mówią, że to burza w neuronach, ich niezliczona ilość, odpowiednie zastosowanie, podział i rola powodują, że jesteśmy świadomi, ale tylko Bóg jeden wie co tam nam w głowach gra. Badanie mózgu można porównać do badania galaktyki, myślisz, że wiemy już bardzo wiele, a to zaledwie marna trylionowa procenta, którą można odkryć.
  Odpowiedz
#8
szybcior1998 napisał(a):wszystko zrozumiałem ale powiedz mi jak intensywniej używać pamięci (chodzi o np. odpowiedzi w szkole) dlaczego przez stres wszystko zapominam i nic nie mogę powiedzieć anie sobie przypomnieć
jeżeli jest na to jakiś sposób napisz go tutaj

Tak jak Ejdam napisał, Twój mózg traci zbyt wiele energii na analize problemu, który sam sobie stwarzasz. Wyluzuj trochę ;) To tylko szkoła, marne testy i egzaminy... Całe życie przed Tobą, a moment w którym jesteś teraz to szczerze mówiąc sielanka ;)

Kolejna kwestia to na przykład brak efektywnej nauki... Są pewne techniki, w tym mnemotechniki, które pozwalają zapamiętać wiadomości szybko i trwale. To dość rozległy temat, ale opiera się na synergii półkul mózgowych, czyli na przykład wyobrażeniu ciągu zdarzeń (metoda łańcuchowa) itd.


swordancer napisał(a):1%?! No nie wiem, ludzie przeciętnie wg. urządzeń pomiarowych używają przynajmniej 15 % swojego mózgu nie wspominając już o wahaniach, które średnio dały by dużo więcej. Z drugiej strony ludzki mózg to zagadka i na jego temat w zasadzie niewiele wiemy. Niektórzy mówią, że to burza w neuronach, ich niezliczona ilość, odpowiednie zastosowanie, podział i rola powodują, że jesteśmy świadomi, ale tylko Bóg jeden wie co tam nam w głowach gra. Badanie mózgu można porównać do badania galaktyki, myślisz, że wiemy już bardzo wiele, a to zaledwie marna trylionowa procenta, którą można odkryć.

Powiem Ci, że różne źródła podają różne informacje, jednak opcja z jednym procentem wydaje mi się najlogiczniejsza jeśli chodzi o cały sens procesu. Zużycie może być inne w różnych przypadkach, jednak tutaj ewidentnie chodzi o ogólną wartość procentową, o współczynnik potencjału z jakiego jest w stanie korzystać człowiek, choć to do końca także jedynie domniemania, bo spotkałem się z artykułami, w których jasno pisało, że gdyby człowiek używał mózgu w o wiele większym stopniu, zwiększyłoby to jego temperaturę, a konsekwencje w tym przypadku są na pewno nieciekawe... Sądząc po Twojej drugiej części wypowiedzi, dziwi mnie trochę pytanie z początku ;) Zdajesz sobie sprawę o niezbadanej potędze tego arcydzieła, a jednak dziwisz się, że przeciętny Kowalski używa go aż w 1/100 możliwości... Jak widać, to temat rzeka ;) Jeszcze wiele brakuje nam do okiełznania w pełni wiedzy dotyczącej wszechświata, czy znacznie bliższego nam mózgu, jednak myślę, że warto docenić informacje, które posiadamy na chwilę obecną ;)
  Odpowiedz
#9
(07.10.2012, 09:37)szybcior1998 napisał(a): wszystko zrozumiałem ale powiedz mi jak intensywniej używać pamięci (chodzi o np. odpowiedzi w szkole) dlaczego przez stres wszystko zapominam i nic nie mogę powiedzieć anie sobie przypomnieć
jeżeli jest na to jakiś sposób napisz go tutaj

Jest sposób:
Myślę, że kanały przetwarzania informacji są kluczem. Rozróżniamy wzrokowców, słuchowców i ruchowców. Dwa pierwsze typy zasadniczo nie mają problemów z nauką.
Jeśli natomiast jesteś ruchowcem, to nawet jeśli znasz materiał to potrzebna jest aktywacja kanału poprzez ruch, np. kiedy zaczniesz kiwać głową lub dreptać w miejscu, to wtedy nie doznasz "amnezji" przy tablicy i łatwiej Ci będzie się wysłowić.
Nestety często nauczyciele nie tolerują chodzenia pod tablicą, trzeba wtedy prosić o pomoc psychologa.
Ruchowcy najczęściej trafiają do poradni psychologicznych, gdyż szkoła jest przystosowana głównie do przekazywania wiedzy 2 kanałami:
- mowa (słuchowcy wtedy chłoną najlepiej)
- pisanie (wzrokowcy chłoną najlepiej)
a ruch tylko na w-f i eksperymenty z fizyki, chemii (wtedy ruchowcy są w swoim żywiole)
Ruchowca można poznać po tym, ze ucząc się lubi chodzić z książką po pokoju, lub wykonywać jakies ruchy rękoma (nogami)

Więcej w książce: "Dawne Powell Anne Twoje dziecko jest inteligentne"
Wdzięczność - najpiękniejcza waluta na świecie.
Jeśli masz szybkie łącze i chcesz ściągać z kilkudziesięciu serwerów uploadowych bez limitu prędkości, przetestuj TO:
[Obrazek: new_400x50.jpg]
  Odpowiedz
#10
Piotrek, z tymi ruchowcami, chodzi Ci dokładnie o kinestetyków. Polecam tę stronę, gdzie możecie zrobić sobie test hierarchii zmysłów, z którego dowiecie się jaki jest Wasz dominujący system reprezentacji, czyli będziecie dokładnie wiedzieć, czy jesteście wzrokowcami, słuchowcami, czy kinestetykami. Poniżej znajduje się też test określający dominującą półkulę mózgową.
  Odpowiedz


Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Tajemnice umysłu - Nastawienie i wizualizacja da Vinci 13 6 979 29.08.2017, 16:06
Ostatni post: Kristin_123
  Tajemnice umysłu - Świadomość, a podświadomość da Vinci 12 10 348 30.03.2016, 17:54
Ostatni post: Forseti
  Cykl: Tajemnice umysłu da Vinci 4 2 640 02.10.2012, 20:57
Ostatni post: Nieśmiertelny

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości