01.01.2016, 23:20
Debiut szachowy jest to rozpoczęcie partii trwające kilka ruchów, które mają wyprowadzić nas na pozycje równą lub lepszą. Debiut wyprowadzający nas na pozycję gorszą jest zły. Zajęcie środka planszy jest kluczowe do zwycięstwa, dzięki temu my będziemy kontrolować partię.
Dobrym rozpoczęciem partii z pozycji białych jest poruszenie się pionkiem na pole e4:
Czarny odpowiada e5
poruszamy skoczka na f3
Czarny odpowiada Skoczkiem na c6 w celu obrony pionka
A my atakujemy Gońcem na b5
Czarny nie powinien odejść skoczkiem, bo tym samym odejdzie z obroną pionka. Jedynym dobrym ruchem z jego strony jest atak na naszego pionka poprzez ruch Skoczek f6
W tej sytuacji pozycja jest równa, możemy zagrać np. Skoczek b3, pionek d3, roszadę. Zaletą jest to, że my związujemy gońcem czarnego skoczka, co będziemy mogli w przyszłości wykorzystać poprzez zbicie go i zmuszenie czarnego do zbicia naszego gońca pionkiem.
Niepoprawny debiut:
Granie na pierwszy ruch pionkiem a4, h4 w celu wypuszczenia wieży nie jest dobrym rozpoczęciem, ponieważ przeciwnik może poprzez ruch pionkiem odsłonić gońca, który będzie kontrolował pole wyjścia wieży.
W tej sytuacji wypuszczenie wieży jest niemożłiwe (bo czarny może ją zbić, a wieża jest ważniejsza, niż goniec). Przeciwnik ma pozycję lepszą, więc taki depiu jest zły.
Dobrym rozpoczęciem partii z pozycji białych jest poruszenie się pionkiem na pole e4:
Czarny odpowiada e5
poruszamy skoczka na f3
Czarny odpowiada Skoczkiem na c6 w celu obrony pionka
A my atakujemy Gońcem na b5
Czarny nie powinien odejść skoczkiem, bo tym samym odejdzie z obroną pionka. Jedynym dobrym ruchem z jego strony jest atak na naszego pionka poprzez ruch Skoczek f6
W tej sytuacji pozycja jest równa, możemy zagrać np. Skoczek b3, pionek d3, roszadę. Zaletą jest to, że my związujemy gońcem czarnego skoczka, co będziemy mogli w przyszłości wykorzystać poprzez zbicie go i zmuszenie czarnego do zbicia naszego gońca pionkiem.
Niepoprawny debiut:
Granie na pierwszy ruch pionkiem a4, h4 w celu wypuszczenia wieży nie jest dobrym rozpoczęciem, ponieważ przeciwnik może poprzez ruch pionkiem odsłonić gońca, który będzie kontrolował pole wyjścia wieży.
W tej sytuacji wypuszczenie wieży jest niemożłiwe (bo czarny może ją zbić, a wieża jest ważniejsza, niż goniec). Przeciwnik ma pozycję lepszą, więc taki depiu jest zły.