Na początek najlepiej skupić się na jednym typie żywności. Aby wyżywić ludność zainwestuj punkty nauki np. w sadownictwo i buduj sady blisko spichlerza. Buduj je tak długo aż będziesz miał średnią nadwyżkę żywności (Jakieś 110-125% w stosunku do spożycia). Stosunkowo do produkcji żywności będziesz potrzebował miejsca w spichlerzu, do tego również służą badania, jak najszybciej zainwestuj również w handel, tzn. targowisko (wymagane badania) i kupców. Później możesz stosunkowo zwiększyć produkcję żywności dalej inwestując w badania i budowę sadów. Gdy osiągniesz właściwy poziom dzięki któremu wyżywisz obywateli, to zacznij produkować inny typ żywności, najlepiej mleczarnie, rób dokładnie tak jak poprzednio dopóki nie osiągniesz poziomu nadwyżki. Oczywiście na początku powinno być łatwo, ale pamiętaj aby każdego chłopa, który nie pracuje, werbować jako uzbrojonego chłopa lub innego bardziej potrzebnego żołnierza, bo wtedy robi się miejsce na produkcję dalszych obywateli, a jednocześnie żołnierze nie jedzą
, więc spadnie zapotrzebowanie. Ogólnie trudno jest osiągnąć w dużych wioskach optymalną produkcję dla więcej jak dwóch typów żywności. Np. nie opłaca Ci się w ogóle budować na terenie nizinnym młynów pod zborze, bo są tereny lepiej do tego dostosowane.
Przykładowo moje wioski produkują głównie ser i jabłka, z b. dużą nadwyżką, czasem nie nadążam sprzedawać mimo dużej ilości kupców, ale jest z tego zysk (oczywiście racje x4). Natomiast mam wioskę gdzie produkuję nadwyżkę aż trzech typów żywności, dwa które wspomniałem i ryby. W poprzednich dobrze jest jeszcze produkować albo warzywa, albo mięso, bo budynki do nich są maleńkie i można je gdzieś zmieścić w dużej wiosce. Ja na razie nie inwestowałem jednak w te dwa typy żywności, bo musiałem sporo wydać punktów na rozwój wojsk, a i tak handlowo mi to wystarcza. Surowce takie jak warzywa i mięso moim zdaniem są raczej przeznaczone dla graczy, którzy mają więcej wiosek, bo budowa budynków do ich produkcji jest droższa i wymaga już rozwiniętych punktów produkcji. Pamiętaj, że nie da się idealnie rozwinąć danej wioski pod produkcję wszystkiego, bo później braknie Ci miejsca, a duża liczba obywateli sprawi, że tych budynków będziesz potrzebował sporo. Spora liczba budynków z kolei, wymaga sporej ilości domów, może też braknąć np. miejsc pod produkcję obywateli potrzebnych do armii, np. przez noc kiedy Cie nie ma. Ja przykładowo potrzebuję co najmniej 50 wolnych miejsc, aby rano móc wykorzystać obywateli i wyprodukowaną broń do odbudowy armii straconej w walce.
Pamiętaj też, że możesz od razu zacząć produkować optymalną ilość dwóch lub nawet większej ilości rodzajów żywności, ale zabraknie Ci wtedy punktów nauki na "dobry początek" w stosunku do produkcji innych surowców, np broni i surowców przemysłowych.
Niestety bez doświadczenia trudno będzie Ci się nauczyć, pamiętaj, że najważniejsza na początek jest produkcja drewna i kamienia, bo musisz budować twierdze inaczej ktoś Cię może zaatakować. Żywność natomiast jest najlepsza do handlu, można na tym zarabiać sporą ilość złota na różne wydatki. Metoda prób i błędów nie boli (no może czasem
), oczywiście zawsze służymy radą.