Dobrym rozpoczęciem partii z pozycji białych jest poruszenie się pionkiem na pole e4:
![[Obrazek: tgopas.jpg]](http://screenshu.com/static/uploads/temporary/0b/gj/zq/tgopas.jpg)
Czarny odpowiada e5
![[Obrazek: 6zcp9n.jpg]](http://screenshu.com/static/uploads/temporary/dx/cj/cc/6zcp9n.jpg)
poruszamy skoczka na f3
![[Obrazek: pktsuu.jpg]](http://screenshu.com/static/uploads/temporary/s9/l6/wb/pktsuu.jpg)
Czarny odpowiada Skoczkiem na c6 w celu obrony pionka
![[Obrazek: poaq7h.jpg]](http://screenshu.com/static/uploads/temporary/1r/ay/lf/poaq7h.jpg)
A my atakujemy Gońcem na b5
![[Obrazek: nppvgw.jpg]](http://screenshu.com/static/uploads/temporary/17/b4/8c/nppvgw.jpg)
Czarny nie powinien odejść skoczkiem, bo tym samym odejdzie z obroną pionka. Jedynym dobrym ruchem z jego strony jest atak na naszego pionka poprzez ruch Skoczek f6
![[Obrazek: iaev21.jpg]](http://screenshu.com/static/uploads/temporary/r3/ho/iz/iaev21.jpg)
W tej sytuacji pozycja jest równa, możemy zagrać np. Skoczek b3, pionek d3, roszadę. Zaletą jest to, że my związujemy gońcem czarnego skoczka, co będziemy mogli w przyszłości wykorzystać poprzez zbicie go i zmuszenie czarnego do zbicia naszego gońca pionkiem.
Niepoprawny debiut:
Granie na pierwszy ruch pionkiem a4, h4 w celu wypuszczenia wieży nie jest dobrym rozpoczęciem, ponieważ przeciwnik może poprzez ruch pionkiem odsłonić gońca, który będzie kontrolował pole wyjścia wieży.
![[Obrazek: msfmqt.jpg]](http://screenshu.com/static/uploads/temporary/ed/hk/ez/msfmqt.jpg)
W tej sytuacji wypuszczenie wieży jest niemożłiwe (bo czarny może ją zbić, a wieża jest ważniejsza, niż goniec). Przeciwnik ma pozycję lepszą, więc taki depiu jest zły.